Vanaf 1 januari geldt in Brussel een algemene zone 30, iets wat een impact zal hebben op de rijtijden van de bussen van de MIVB. Daarom past het vervoersbedrijf zijn uurroosters aan waar nodig en zullen een aantal extra bussen ingezet worden, meldt MIVB-woordvoerder Guy Sablon.
Zone 30 zal impact hebben op rijtijden van MIVB-bussen
De algemene zone 30, die vanaf 1 januari in Brussel ingevoerd wordt, zorgt voor een aantal veranderingen binnen de dienstverlening van de MIVB. “Samen met onze experts hebben we de impact van de zone 30 berekend en op basis daarvan hebben we onze uurroosters aangepast waar nodig.”
Guy Sablon, woordvoerder van de MIVB, verwacht dat de invoering van de zone 30 geen impact zal hebben op de reizigers zelf, “maar de situatie zal permanent worden geëvalueerd.” Vooral de eerste maanden van 2021 zullen uitwijzen of de vervoersmaatschappij nog zal moeten aanpassen.
Grootste impact tijdens daluren
De impact zal vooral zichtbaar zijn tijdens de daluren. Op de spits rijden we sowieso op volle capaciteit, maar tijdens de daluren is er minder verkeer en aangezien we op sommige plaatsen wel 50km per uur konden rijden en nu maar 30, zal dat zichtbaarder zijn. “We denken wel dat we niet veel extra bussen gaan moeten inzetten”, voegt Sablon toe. Ook op vlak van routes volgt er geen aanpassing.
Voor de tram en de metro verandert er niks. “Trams zijn per definitie niet onderworpen aan de wegcode en dus de zone 30. Dat geldt vooral voor straten waar ze in eigen bedding rijden. Als de trams toch tussen de auto’s rijden, dan passen de trambestuurders hun rijstijl wel aan”, zegt Sablon.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , algemene zone 30 , dienstregeling MIVB
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.