Woensdagochtend bleek uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute dat het aantal verkeersdoden in Brussel vorig jaar daalde van 21 naar 5. Bij BRUZZ 24 wees bevoegd minister Elke Van Den Brandt (Groen) op twee belangrijke verklaringen: de invoering van de zone 30 en de herinrichting van kruispunten waar in het verleden veel ongevallen gebeurden. "De MR wil de zone 30 graag terugdraaien, maar dit gaat over mensenlevens. We moeten hier juist verder mee gaan."
BRUZZ 24: hoe minister van Mobiliteit met snelheidsbegrenzer in auto veiliger verkeer wil
Omdat het aantal letselongevallen de afgelopen 10 jaar redelijk stabiel bleef, geeft Van den Brandt in het gesprek met BRUZZ ook aan dat het werk nog niet af is. "Onze doelstelling blijft nul verkeersdoden en nul zwaargewonden. We moeten dan ook nog enkele belangrijke stappen zetten. Met de zone 30 hebben we op snelheid gewerkt. Nu moeten we gaan kijken welke auto's precies in onze stad rijden. Wat doen we met die zware auto's en hoe zit het met onze infrastructuur?"
Van den Brandt zegt in BRUZZ 24 ook dat ze heel erg naar nieuwe technologische oplossingen kijkt. "Ik vind het hallucinant dat we fietsen en steps beperken in snelheid, maar dat we dat voor auto's nog niet doen. Auto's kunnen nog steeds met 250 km/u over de Rogierlaan rijden - dat is écht gebeurd. Ik wil dat dat onmogelijk wordt gemaakt. Technologisch kan zoiets al. Ik wil dus dat we binnenkort snelheidsbegrenzers kunnen activeren in auto's. We kennen de antwoorden op veiliger verkeer, maar het werk is nog niet klaar."
Lees meer over: Mobiliteit , verkeersdoden , algemene zone 30 , Good Move , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.