Donderdagochtend reed een wegpiraat een meisje van 14 van de weg, op de hoek van de Waelhemstraat en de Helmetsesteenweg. Dat brengt de teller op minstens vier zware ongelukken in de afgelopen zeven maanden, op een stuk van nog geen 800 meter lang. “Mijn zoon van 15 is ook zo aangereden. Ik voel me al de hele dag alsof weer een kind van mij zwaargewond geraakt is.”
“Het moet rond vijf over acht gebeurd zijn”, zegt de uitbater van een doe-het-zelf-zaak op de Helmetsesteenweg, vlak bij de hoek met de Waelhemstraat, waar donderdagochtend een 14-jarig meisje levensgevaarlijk aangereden werd. “Mijn zaak opent om 8 uur. Ik was net binnen, ik heb het niet zien gebeuren.” Hij heeft de beelden van zijn beveiligingscamera gecheckt, zegt hij, maar helaas reiken die niet verder dan het voetpad.
De meeste winkeliers in de straat waren nog binnen op het moment van de aanrijding, ook de garagist voor wiens deur de aanrijding gebeurde. Een plas bloed en een afgerukte zijspiegel, allebei een meter of twee van het zebrapad, getuigen nog van wat er hier zich afspeelde. “Ik hoorde een enorme klap, en een gil van het meisje”, zegt de man, zichtbaar aangedaan. “Ik ben naar buiten gekomen en zag het meisje liggen, haar hoofd in een plas bloed.” De dader was op dat moment al met gierende banden weggereden via de Waelhemstraat. Volgens verschillende getuigen gebeurde dat in een hemelsblauwe BMW X1, type SUV.
Veel buurtbewoners blijven even staan kijken. Er wordt op de Helmetsesteenweg veel te hard gereden, daarover zijn ze het eens. De cijfers tonen dat ook aan: bij recente politiecontroles reed 69 procent van de bestuurders meer dan de toegelaten 30 kilometer per uur, bijna de helft reed meer dan 10 kilometer te snel. Vier procent van de chauffeurs reed er sneller dan 60 per uur. (Lees verder onder de grafiek)
Drie buurvrouwen kennen het meisje van zien. “Ze woont vlak bij, en loopt elke dag naar school met haar twee jongere broertjes. Haar broertjes liepen voor haar, en konden nog net naar de overkant lopen. Zij week achteruit, om de auto te ontwijken, maar het was al te laat.”
De jongste van de drie vrouwen zegt zachtjes: “Mijn zoon is 15, en heeft net hetzelfde meegemaakt. Ook bij hem waren zijn hersenen geraakt bij de aanrijding. Hij lag een week in coma, ze hebben zijn schedelpan open moeten maken om hem te redden."
"Hij heeft het overleefd, maar alles gaat moeizaam. Stappen, praten,... alles is moeilijk voor hem. Ik voel me al de hele dag alsof opnieuw een kind van mij is aangereden. Of we nu moslim of christen zijn, we zijn vooral allemaal moeders.”
Vier zware ongelukken op een rij
BRUZZ heeft weet van vier zware ongelukken, in de afgelopen zeven maanden, op een stuk dat hemelsbreed 700 meter omspant. In een regenachtig weekend in december werd een man op de Voltairelaan, vlak na de Helmetsesteenweg, door een 18-jarige chauffeur doodgereden toen hij uit een auto stapte. (Lees verder onder de afbeelding)
Diezelfde zaterdag, een paar uur later, botsten twee chauffeurs frontaal op elkaar op de Helmetsesteenweg voor basisschool De Muziekladder, voor zover bekend zonder dodelijke afloop. De wagens moesten weggesleept worden.
Eind mei werd een kleuter met haar moeder aangereden op het zebrapad voor de school Heilige Familie 500 meter verderop, ze hield er een beenbreuk aan over. De knuffelbeertjes die De Muziekladder uit solidariteit ophing, hingen donderdagochtend nog steeds op de poort toen de 14-jarige werd aangereden, amper 150 meter de andere kant op. (Lees verder onder de foto's)
Een camera op de straathoek heeft donderdag beelden gemaakt van de voortvluchtige dader, die momenteel geanalyseerd worden. Tegen 18 uur meldt het parket dat een 28-jarige verdachte is opgepakt, en het meisje intussen stabiel is.
“De zone 30 wordt overduidelijk niet goed gerespecteerd”, concludeert Pieter Fannes van actiegroep 1030/0 voor de BRUZZ-camera (zie hieronder), net op de dag dat de actiegroep een ledenwervingsdag organiseert. “Dit is het derde ongeluk met een kind in een paar weken, en het tweede met een vluchtmisdrijf. Er heerst hier een cultuur van straffeloosheid, waarbij asociaal gedrag blijkbaar normaal gevonden wordt.”
Fannes pleit niet alleen voor meer politiecontroles, maar ook voor het aanpakken van de weginfrastructuur. “Tekenend is bijvoorbeeld dat het kruispunt waar het ongeluk gebeurde, een paar jaar geleden werd heraangelegd. Maar er is niets fundamenteels aan veranderd.”
'Kleine minderheid'
Ook burgemeester Bernard Clerfayt (Défi) reageert bij BRUZZ. "“Een echte schande. De gemeente investeert in nieuwe flitscamera’s en voert het aantal politiecontroles op. Een fietsbrigade start in september. Maar er is een kleine minderheid die denkt dat ze alles kunnen doen met hun auto."
Schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen) was niet bereikbaar, maar reageerde op Facebook met volgend bericht: “Veiligheid in het verkeer willen we samen aanpakken. Het is de eerste prioriteit (...) En dan gebeurt dit: opnieuw een slachtoffer en zij is levensgevaarlijk gewond. Nog meer dan voordien sterkt mij dat in de overtuiging dat we dit samen moeten stoppen.”
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Stedenbouw , Helmetsesteenweg , vluchtmisdrijf , verkeersonveiligheid , verkeersveiligheid , Waelhemstraat , Waelhem
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.