Dez Mona en Box op KlaraFestival: Opera, rockopera, barokopera

Michaël Bellon
© Brussel Deze Week
01/09/2011
Hoe klinkt het verschil tussen hoop en verbeelding, utopie en realiteit, schoonheid en gruwel? Het KlaraFestival, dit jaar in het teken van het utopische streven, zoekt naar de ideale plek die niet te vinden is. Dez Mona en BOX duiken daarvoor in de noordse mythologie en komen weer boven met wat misschien wel een van de mooiste theaterconcerten van het seizoen zal worden.

Voor Dez Mona mocht het altijd al iets meer zijn dan een plaat maken en concerten geven. Hun muziek steunt op de inventieve composities van Nicolas Rombouts (links op foto, mb), en de versatiele stem van Gregory Frateur (rechts, mb) verglijdt voortdurend van intiem naar theatraal. In het verleden werkte Dez Mona al samen met onder meer Roel Van Camp van DAAU. Ze maken ook de muziek voor de film Une Estonienne à Paris, met Jeanne Moreau in de hoofdrol, en staan volgend jaar op Saint Amour. Nu zetten ze nog een stapje verder. Sága is niet alleen de naam van een nieuwe plaat en een concertante voorstelling die op het KlaraFestival in première gaat. Eigenlijk is het een Gesamtkunstwerk waar ook tekst, tekeningen en mode bij horen.

Wat is het precies dat we in Flagey te horen zullen krijgen? Een opera, een rockopera, een barokopera?
Nicolas Rombouts:
We wilden met de mensen van BOX (Baroque Orchestration X onder leiding van Pieter Theuns, mb) ballades maken die samen een heel verhaal vertelden. Dat is uitgedraaid op wat je een hedendaagse concertante opera zou kunnen noemen. De muziek staat centraal. Er zijn geen acteurs of personages en er is ook geen specifiek verhaal van a tot z. Maar er is wel een thema waarrond we gewerkt hebben, namelijk het zoeken naar een thuis en het gevoel om thuis te komen. We hebben de plaat ook opgedragen aan 'ons land', maar 'land' is dan een heel breed begrip dat je niet per se geografisch moet begrijpen. Een belangrijke zinsnede in het geheel is "things to live for". Je kunt ook thuis zijn bij bepaalde mensen, bij een bepaald kunstwerk. Met wat er op dit moment allemaal in België gebeurt en met de mondiale migratiestromen kun je je afvragen wat roots nog betekenen. Ook muzikale roots. België heeft altijd verschillende muziekstijlen geabsorbeerd en is zo ook pionier geweest in het weer tot leven brengen van de barokmuziek.

Is het daarom dat de muziek van Sága zo'n geborgen gevoel geeft?
Rombouts:
De klank van de instrumenten associeer je makkelijk met een periode die voorbij is, maar ook met een weelderige periode uit de kunstgeschiedenis. Dat geeft misschien toch een nostalgisch gevoel, zonder dat het pathetisch hoeft te worden. De nummers zijn ook minder donker dan die op de vorige plaat van Dez Mona (Hilfe kommt, mb).

Klavecimbel, viola da gamba, barokharp, teorbe, buisklokken... Alleen al om naar te kijken is het instrumentarium indrukwekkend. Hoe kreeg je dat gestroomlijnd tot zoveel solide en herkenbare songs?
Rombouts:
Door met fantastische muzikanten te werken die aanvoelen welke kant het op moet. Het verhaal primeerde en bij een bepaalde groove trekt iedereen aan hetzelfde zeel om de dynamiek en de spanningsboog te vrijwaren. Eigenlijk proberen we gewoon op onze manier popsongs te maken. Dat kan ook op een directe en eenvoudige manier met de juiste akkoorden en de juiste melodielijn.

Wat betekent de titel Sága overigens?
Rombouts:
Sága is een godin uit de noordse mythologie. Ze is de dochter van Odin en woont in een kristallen paleis. Van daaruit kijkt ze naar de wereld rondom haar en vertelt ze er verhalen over. Met Dez Mona beschouwen we onszelf ook als verhalenvertellers van de ziel.

En waarom spreken jullie van een Gesamt-kunstwerk?
Rombouts
: Op de voorstelling zie je al de kostuums van Veronique Branquinho, en de installatie van lichtkunstenaar Jan Pauwels. Maar we wilden nog een object dat bij de voorstelling hoort. Aan Jeroen Olyslaegers hebben we gevraagd om bij ons thema en onze muziek een sprookje te schrijven over een zoektocht naar een thuis. Nick Andrews is een schilder die schetsen heeft gemaakt die ook voor de hoes zijn gebruikt. Mous Lamrabat maakte foto's en Stijn Dierckx heeft een dagboek bijgehouden en schetsen gemaakt. Al die zaken hebben we gebundeld in een gelimiteerd boek met een witte vinylplaat en een cd, dat je alleen op de voorstellingen kunt kopen.

op verschillende locaties
info: 070-21.02.17
KlaraFestival Pass: 69 euro

Dez Mona/BOX: Sága op 8 september om 20.00 uur
waar: Flagey, Heilig Kruisplein, Elsene
tickets: 10 / 15 / 20 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni