Brussels crowdfundingplatform Growfunding, dat gespecialiseerd is in sociaal-culturele projecten, heeft net vijf kaarsjes uitgeblazen. Tijd voor feest én reflectie, vindt Growfunding, die dat lustrum op 19 en 20 januari viert in de Beursschouwburg.
Growfunding viert 5-jarig bestaan met tweedaags festival
Bij crowdfunding steunen vele kleine donoren (een mensenmassa of 'crowd') een project met een klein bedrag, totdat het volledige startkapitaal verzameld is. Het succesvolle crowdfundingplatform Growfunding focust al van bij het begin op sociaal-culturele projecten. Het ontstond eind 2012 als een project van de richting sociaal werk aan hogeschool Odisee. In 2016 kreeg het voor vier jaar een structurele subsidie van minister Pascal Smet (SP.A).
Onder meer supermarkt Belgomarkt, klusbibliotheek Tournevie, brouwerij En Stoemelings, sociaal project Allée du kaai en Bar Eliza in het Elizabethpark klopten voor financiering al aan bij Growfunding. Een overzicht van de huidige steunvragers - van kajakken op de Zenne tot profmateriaal voor een paralympische atlete - vind je hier.
“Crowdfunding boomt overal. Maar meestal wordt gefocust op het financiële aspect, terwijl de sociale impact vaak verwaarloosd wordt”, meldt Growfunding in de uitnodiging.
Hoe kan crowdfunding bijdragen aan betere stad?
Op vrijdag 19 januari organiseert Growfunding daarom in samenwerking met platformen uit Detroit, Montreal, Parijs, Londen, Barcelona, Bologna en Amsterdam een conferentie over ‘The civic crowdfunding city’. Goede praktijken uit 8 wereldsteden worden via vier thema’s vergeleken: hoe kun je mensen betrekken bij de stad (sociale inclusie), welke nieuwe stedelijke plekken kun je creëren, welke sociale infrastructuur, en hoe kan de crowdfunding bijdragen tot het creëren en versterken van een circulaire economie.
Vrijdagavond staan onder meer benefietoptredens op het programma voor Jeugdhuis Dar, dat via Growfunding aan geld voor een nieuwe geluids- en lichtinstallatie hoopt te raken.
Zaterdag 20 januari wordt een veiling gehouden van wat mensen hebben binnengebracht in de ‘Empty Shop’. Een ‘Fund Your City’-markt laat bezoekers kennismaken met andere vormen van innovatieve alternatieve financiering.
Trouw aan het crowdfundingsidee kiest wie komt meevieren of –debatteren zelf hoeveel hij of zij daarvoor betaalt. Alle opbrengsten gaan rechtstreeks naar enkele nu lopende Growfundingcampagnes.
Voorbeelden zijn de Fanfakids, 12 kinderen tussen 7 en 15 jaar die een besmettelijke mix van Zuid-Amerikaanse en (Noord-) Afrikaanse ritmes brengen, of het 'Planetarium' van Abdoulaye, die de ervaringen en het parcours verbeeldt van migranten die hun land verlaten op zoek naar een beter leven.
Lees meer over: Brussel , Cultuurnieuws , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.