Annick Abessolo (39) groeide op in Kameroen, en kwam naar Brussel om te studeren. Na een studie handelswetenschappen gaf ze economie in een Franstalige school, tot die dringend een tijdelijke leerkracht Nederlands zocht. Abessolo kreeg de smaak zo te pakken dat ze Germaanse talen ging studeren. 'Ik laat zien dat Nederlands ook gebruikt wordt om over gevoelens te praten."
Annick Abessolo, leerkracht Nederlands: 'Wil hen Bazart doen leren kennen'
“Ik kende wat Nederlands omdat ik het op vrijwillige basis bij het CVO had gestudeerd toen ik naar Brussel kwam. Ik sprak al Duits, en dat hielp. Nederlands leren was déconstruire l’allemand. De zinsconstructies lijken op elkaar.”
“Ik kreeg de vraag van mijn toenmalige school om een zieke leerkracht Nederlands te vervangen. Voor twee weken, dat durfde ik nog aan. Het daaropvolgende schooljaar viel ik eerst een maand in, toen nog eens twee maanden en uiteindelijk werd dat het hele jaar.”
"Eén leerling vertelde zelfs dat hij het rustig aan deed, omdat hij ervan uitging dat de leerkracht toch over een maand of twee weer zou vertrekken"
“De vraag bleek heel groot, en daarom ben ik daarna aan de VUB Nederlands en Engels gaan studeren. Dat was niet makkelijk, al die Nederlandstalige literatuur. Het is niet mijn tweede of zelfs niet mijn derde taal. Ik ben bijna klaar, ik moet enkel nog mijn scriptie indienen.”
“Ik geef les in de drie hoogste jaren van een technische school in het centrum. Omdat jullie belden, heb ik gevraagd wie er al eens meer dan een maand zonder leerkracht Nederlands heeft gezeten. Meer dan de helft bleek dat al te hebben meegemaakt."
"Eén leerling vertelde zelfs dat hij het rustig aan deed, omdat hij ervan uitging dat de leerkracht toch over een maand of twee weer zou vertrekken. Ik vind het onbegrijpelijk dat er niet één schoolsysteem is met moedertaalsprekers, in de drie landstalen vanaf de kleuterklas.”
Bazart
“Uitdagingen voor mij zijn het heel verschillende niveau van de leerlingen, en hun het nut van Nederlands aantonen. Er zijn er veel die me zeggen: ‘Waarom moet ik dit leren, ik wil toch niet in België blijven later.’ Anderen vinden het geen ‘coole’ taal. Dat is mijn strijd, hen in contact brengen met Matthias Schoenaerts, met Bazart, met Oscar and The Wolf."
"Onlangs liet ik bijvoorbeeld een Nederlandstalig liefdesliedje horen, om mijn leerlingen te tonen dat ook in het Nederlands over gevoelens gesproken wordt (lacht). Dat je je boos kunt maken, liefhebben, praten over reizen, koken of sport, allemáál in het Nederlands.”
Meertaligheid
Lees meer over: Brussel-Stad , Onderwijs , Meertaligheid , Nederlands leren , Franstalig onderwijs , Annick Abessolo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.