In september gaan alle scholen weer open, maar in het secundair onderwijs gebeurt dat maar vier dagen per week. Dat heeft de Nationale Veiligheidsraad woensdag aangekondigd. De overige weekdag zullen de leerlingen thuis les blijven volgen via afstandsonderwijs. Niet alle Brusselse scholen zijn daar even blij mee. "Opnieuw wordt er geen rekening gehouden met beroeps- en buitengewoon onderwijs"
Na zomer één dag per week afstandsonderwijs: 'Alweer wordt beroepsonderwijs vergeten'
Lees ook: Scholen gaan op 1 september weer open
Maximaal vier dagen per week naar school: zelfs in het meest optimistische scenario – code groen – luidt het advies van de GEES nog altijd dat leerlingen 20 procent minder onderling contact horen te hebben. Dat betekent dat, ongeacht of er een vaccin of medicatie tegen covid-19 wordt ontwikkeld, het secundair onderwijs niet zal hervatten zoals vóór de coronacrisis. Afstandsonderwijs blijft een dag per week de norm. Dat geldt ook voor code geel, de fase waarin de scholen in september hopen te starten.
“Ik kan me verzoenen met het idee van kleurencodes (die het risico op een nieuwe uitbraak weergeven, red.), maar waarom zou je zelfs bij code groen een dag per week geen onderwijs mogen geven?”, vraagt Piet Vandermot van de Brusselse scholenkoepel Sint-Goedele zich af. Als directeur van de koepel is hij onder meer bevoegd voor het Sint-Guido-Instituut in Anderlecht, dat ASO, BSO en TSO aanbiedt. “Wij hebben de voorbije maanden gezien dat we bijna alle leerlingen uit het beroepsonderwijs niet konden bereiken via afstandsonderwijs. Sinds de scholen weer open zijn, komen zij allemaal terug. Als er iets is wat de coronacrisis heeft aangetoond, is het wel dat onderwijs jongeren kan aanspreken en bij elkaar kan brengen. Maar nu wordt er opnieuw geen rekening gehouden met beroeps- of buitengewoon onderwijs.”
Motiveren
Vandermot noemt een pijnpunt waar meerdere Brusselse scholen op stootten de afgelopen maanden: niet alle leerlingen hebben thuis de middelen, tijd of motivatie om zich elke dag achter de computer te hijsen om les te volgen. “Voor leerlingen in het beroeps- of buitengewoon onderwijs is structuur heel belangrijk”, zegt Vandermot. “Hen moet je aanspreken en samenbrengen op een school.”
Volgens Erwin De Mulder, directeur van de Brusselse secundaire GO! Scholen, zal die ene dag thuisonderwijs wel meevallen. “De belangrijkste vakken zullen nog altijd op school gegeven worden”, zegt hij. “Dat geldt ook voor technische en beroepsopleidingen. Scholen hebben sinds de coronacrisis al een enorme stap vooruit gezet wat betreft blended learning. Ze combineren afstandsleren met contactmomenten, individueel of in groep. Intussen zijn de technologische tools ook verbeterd.”
De Mulder zegt dat hij zich bewust is van de grote groep Brusselse leerlingen die geen eigen laptop of internetverbinding hadden. “Als die leerlingen de middelen niet hebben om thuis les te volgen, kan je hen nog altijd naar school laten komen. De zorg voor leerlingen die niet bereikbaar waren, staat los van het blended learning-verhaal”, zegt hij. Blended learning betekent namelijk dat je alle verschillende leersystemen met elkaar laat vermengen.
"Ik ben niet zo gelukkig dat leerlingen ten alle prijzen één dag thuis moeten zitten, want in Brussel zit je met aparte omstandigheden"
Zo heeft het atheneum van Etterbeek de voorbije maanden een veertigtal leerlingen op school les gegeven, van wie de school wist dat de onlinelessen moeilijk verliepen, weet De Mulder. Ook binnen scholengroep Sint-Goedele is het Sint-Pieterscollege in Jette de leerlingen die nood hadden aan fysiek onderwijs, de hele periode blijven opvangen. Maar daar hoopt koepeldirecteur Piet Vandermot nu vooral op voldoende flexibiliteit in de regelgeving.
“Ik ben niet zo gelukkig dat leerlingen ten alle prijzen één dag thuis moeten zitten, want in Brussel zit je met aparte omstandigheden, zoals taalverschillen. Misschien had de regering beter algemene spelregels opgelegd die per school kunnen worden besproken”, zegt Vandermot. Hij geeft als voorbeeld dat leerlingen uit de derde graad ASO doorgaans beter kunnen volgen met de afstandslessen en minder nood hebben aan structuur dan kinderen uit de eerste graad. “Je zou de derde graad bijvoorbeeld drie dagen in de week afstandsonderwijs kunnen geven, om op school plaats over te houden voor leerlingen uit de eerste graad of voor leerlingen uit het beroepsonderwijs”, stelt hij voor. “Mijn bezorgdheid is dat de diversiteit in het onderwijs niet mee in rekening is genomen.”
Bij het gemeenschapsonderwijs wachten ze momenteel vooral af wat de Vlaamse regering in de draaiboeken zal schrijven. “Voor elke kleurcode komt er een draaiboek waarbinnen scholen kunnen bepalen wat haalbaar is”, zegt De Mulder van GO! Scholengroep Brussel. “Zo is het de afgelopen maanden ook gebeurd en scholen hebben zich daarin telkens creatief getoond."
Lees meer over: Brussel , Onderwijs , heropening scholen , afstandsonderwijs
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.