Na de politieactie bij de vzw Globe Aroma is de verontwaardiging binnen de Brusselse culturele sector groot. ‘Weg is die veilige creatieve haven,’ klinkt het. Advocaat Fernand Keuleneer nuanceert: “De cultuursector is geen rechtsvrije ruimte,” zegt hij in dit opiniestuk.
'Cultuursector is geen rechtsvrije ruimte'
Afgelopen vrijdag vielen de federale en Brusselse politie binnen bij Globe Aroma, de kunstenorganisatie in de Moutstraat. De vzw is al vijftien jaar een laagdrempelige artistieke vrijplaats waar vluchtelingen en nieuwkomers samen met andere Brusselaars kunst maken, onder de leiding van een professionele kunstenaar. Naar de verblijfspapieren van de deelnemers of artiesten wordt niet gevraagd. De vzw krijgt subsidies van Vlaanderen, Brussel-Stad en het Brussels Gewest.
Volgens de politie betrof het een controle van de arbeids- en fiscale inspectie in het kader van het Kanaalplan, dat na de aanslagen opgesteld werd. Om dekmantels van terrorisme en criminaliteit op te sporen worden vzw’s gecontroleerd. Maar bij de actie werden ook zeven mensen zonder papieren opgepakt, twee van hen werden naar een gesloten centrum gebracht, de anderen werden vrijgelaten, maar een aantal kreeg een bevel om het grondgebied te verlaten.
De politie-inval veroorzaakte grote opschudding binnen de Brusselse culturele wereld. In De Standaard schreef een tiental culturele zwaargewichten, onder wie Guy Gypens van het Kaaitheater, Myriam Stoffen van Zinneke Parade, Michael De Cock van KVS en Dirk De Clippeleir van de AB, een open brief. Ze klagen vooral het machtsvertoon aan dat gepaard ging met de politieactie en wijzen op de toenemende schizofrenie: de overheid roept culturele organisaties op om mee te werken aan de integratie van nieuwkomers en geeft daarvoor ook subsidies, vervolgens valt de politie binnen bij een van die organisaties zodat geen vluchteling er zich nog durft te vertonen. Weg is die creatieve veilige haven.
"Mensen die hier niet wettelijk zijn, begaan een misdrijf en dat mag opgespoord worden, ook in de culturele sector"
In een opiniestuk in De Morgen benadrukt De Cock nogmaals: ‘Theaters en cultuurhuizen horen een veilige wereld te zijn.’
Advocaat Fernand Keuleneer heeft een hoop vragen bij de manier waarop de controle vrijdag gebeurd is. “Is die inspectie wel volgens de regels gebeurd? Dat moet grondig onderzocht worden,” vindt hij. “Anderzijds, de cultuursector is geen rechtsvrije ruimte, ook niet voor die vzw’s die werken met vluchtelingen en nieuwkomers.”
Organisaties kunnen volgens Keuleneer met grote groepen mensen van buitenlandse origine werken: erkende vluchtelingen, mensen die een asielaanvraag ingediend hebben, mensen die in ons land zijn met een humanitair visum. “Maar niet met mensen die hier niet wettelijk zijn, zoals de transmigranten of zij die een bevel kregen om het grondgebied te verlaten. Zij begaan namelijk een misdrijf en dat mag opgespoord en gesanctioneerd worden, ook in de culturele sector. De sector moet dat aanvaarden.”
Betekent dat dat de vzw’s die werken met vluchtelingen nu telkens de identiteitspapieren van de mensen die er over de vloer komen moeten controleren? “Wie om humanitaire redenen hulp verleent, is niet strafbaar. Maar solidariteit is niet vrijblijvend,” zegt Keuleneer.
“Wie mensen die zich in een onwettelijke situatie bevinden opvangt, moet beseffen dat hij daar last mee kan krijgen, dat er controles kunnen zijn. Dat geldt ook voor de burger die transmigranten in huis neemt. Het is niet omdat je je ontfermt over iemand die een misdrijf heeft gepleegd, dat er daardoor immuniteit is. Die mentaliteit zie je steeds vaker: ik ben solidair en omdat ik solidair ben, mag de wet niet toegepast worden. Waarmee ik de mensen die solidair zijn, niet wil veroordelen. Maar er zijn gevolgen.”
Lees meer over: Brussel , Opinie , Globe Aroma , sans-papiers , vluchtelingen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.