Zondagavond postte een journaliste van De Standaard een opmerkelijke foto van het gloednieuwe fietspad achter het Centraal Station. Het bleek over de hele lengte ingenomen door geparkeerde auto’s. Het fietspad was parkeerpad geworden. De foto werd druk gedeeld op de sociale media.
| Zoek het fietspad aan het Centraal Station.
Lees ook: De flop van een fonkelnieuw fietspad
Wie Brussel een beetje kent, is niet verrast. Er zijn nog altijd te veel automobilisten in Brussel die elementaire verkeersregels aan hun laars lappen. Maar dat fietsers en voetgangers het niet langer pikken is wel verrassend. Het aantal socialemedia-accounts dat het gebrek aan verkeershandhaving in de hoofdstad aan de kaak stelt, groeit zienderogen. Fietsers en voetgangers ijveren voor een veilig verkeer, met een aangepaste infrastructuur en minder plaats voor de auto.
Het is het logische gevolg van een tendens die al even bezig is. Er is een grondstroom ontstaan in Brussel die komaf wil maken met de autocultuur die Brussel na Expo 58 is gaan overheersen.
"Je zou verwachten dat Groen en One.brussels-Vooruit de strijd samen aangaan, ze zitten per slot van rekening in dezelfde regering, maar de politieke concurrentie tussen beide partijen staat dat blijkbaar in de weg"
Een nieuwe, jonge groep Brusselaars die niet per se alles voor alles de auto wil nemen, heeft er genoeg van en voert een strijd om meer plaats voor fietsers en voetgangers op de openbare weg.
Het is een strijd om de straat, die later ongetwijfeld een plekje zal krijgen in de annalen van de stedelijke geschiedenis van Brussel.
Die strijd wordt in Brussel ook al even politiek gevoerd, vooral dan aan Nederlandstalige kant. In de vorige bestuursperiode nam Groen zowel Open VLD (Els Ampe) als de toenmalige SP.A (Pascal Smet) onder vuur omdat de automobilist rond het stadscentrum een ‘miniring’ kreeg, terwijl het op gewestelijk vlak maar matigde vorderde met de aanleg van fietspaden.
Vandaag zijn de rollen omgekeerd en probeert One.brussels-Vooruit de minister van Mobiliteit Elke Van Den Brandt (Groen) te tackelen omdat de vele fietspaden die er zijn bijgekomen slechts geschilderde fietspaden zijn, en daarmee de modal shift, de overstap van auto naar fiets, nooit helemaal zullen doen slagen. Iedereen moet zich veilig voelen, en dan zijn afgescheiden fietspaden gewoon beter, is de redenering.
Die strijd tussen Groen en One.brussels-Vooruit is een vreemde vertoning, omdat beide partijen in feite exact hetzelfde betogen. Je zou verwachten dat ze de strijd samen aangaan, ze zitten per slot van rekening in dezelfde regering, maar de politieke concurrentie tussen beide partijen staat dat blijkbaar in de weg. En dat is jammer en slecht voor het vertrouwen in de politiek.
Het meest surrealistische vond echter vorige week plaats. Burgemeester van Etterbeek Vincent De Wolf (MR) liet totaal onverwacht een fietspad aanleggen op een stukje van de Tervurenlaan. Het is een totale usurpatie van bevoegdheden. De gemeente Etterbeek is helemaal geen wegbeheerder van de Tervurenlaan. Dat is het Brussels Gewest. Bovendien werd dat fietspad niet aangelegd volgens de regels van de kunst, laat staan volgens de plannen die het Brussels Gewest er zelf mee heeft.
De Wolf schermde met verkeersveiligheid en met het lang aanslepende dossier. “Dan doe ik het zelf maar,” zo klinkt de redenering. Omdat de gemeente van de MR-burgemeester niet meteen bekendstaat als de meest fietsvriendelijke van Brussel, kon de aanleg van het fietspad enkel maar begrepen worden als een provocatie. Spierballengerol om te tonen wie de baas is. Alweer stond het politieke gewin voorop, en niet zozeer de verkeersveiligheid en de modal shift.
Het goede nieuws is wel dat het tijdperk van ‘tout pour la voiture’ en Koning Auto in Brussel nu echt wel voorbij is. Fietsers en voetgangers eisen hun plaats op en het beleid kan nog moeilijk anders dan volgen, alle politieke achterhoedegevechten ten spijt.
Recht van antwoord op dit artikel
In het artikel “De politieke strijd om de straat” wordt gesteld dat burgemeester Vincent De Wolf zijn bevoegdheden volledig heeft geüsurpeerd.
De burgemeester is uit hoofde van zijn functie bevoegd voor de openbare veiligheid en de verkeersveiligheid. Deze bevoegdheid blijft gelden voor zowel gemeentewegen als gewestwegen. In geval van gevaar voor de weggebruikers of in geval van een tekortkoming van de wegbeheerder voorziet de wet voor de plaatselijke burgemeester de mogelijkheid, zo niet de verplichting, om zich in de plaats van de wegbeheerder te stellen.
Overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen werd op 5 november 2021 door het college van burgemeester en schepenen een politieverordening uitgevaardigd; die verordening is naar behoren gemotiveerd en gerechtvaardigd. De Tervurenlaan is een van de belangrijkste invalswegen voor fietsers in Brussel.
Ondanks de beloften van de gewestelijke overheid om met spoed een fietspad aan te leggen en de grote toename van het aantal fietsers, waaronder kinderen, op deze verkeersader, werd er niets ondernomen om de laan veiliger te maken voor de weggebruikers. Kritiek leveren is makkelijk, actie ondernemen is dat minder. Ik heb persoonlijk mijn verantwoordelijkheid genomen.
Het is dus onjuist te beweren dat het fietspad niet volgens de regels van de kunst werd aangelegd, integendeel. Ter herinnering, 90% van onze wegen zijn gemeentewegen die dagelijks worden beheerd door onze diensten, die daartoe perfect bekwaam zijn. Ten slotte is zeggen dat de gemeente en haar MR-burgemeester niet de grootste vrienden van de fietsers zijn pure en loutere desinformatie die verbazing opwekt in de kolommen van een persorgaan.
Vincent De Wolf,
burgemeester van Etterbeek
Lees meer over: Brussel , Opinie , fietspad , fout geparkeerd
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.