Wie al eens een bus neemt in het Noordstation kan er niet naast kijken. In de kelders van het CCN-gebouw leven transmigranten in erbarmelijke omstandigheden. Ze verblijven er droog en beschut, maar het is er vuil en chaotisch, de hygiëne laat er te wensen over, en als de transmigranten niet op de smalle matrasjes liggen, dolen ze doelloos rond in het station en de buurt errond.
Edito: het is vijf voor twaalf voor de toestand in het Noordstation
Dat is voor niemand goed. Niet voor de vaak Afrikaanse migranten. Maar ook niet voor de mobiliteit in onze stad. De tochtige en donkere haltes waren de afgelopen decennia al geen toonbeeld van klantvriendelijkheid. Vandaag is het er nauwelijks te harden. We moeten het zeggen zoals het is: het is er een vuile, stinkende bedoening.
De bus nemen naar het Noordstation zal de komende weken niet meer kunnen. Zowel De Lijn, als nu ook de MIVB heeft beslist om er geen halt meer te houden. De chauffeurs hebben het gehad. Vinden het er onveilig en vuil. Je kan hen geen ongelijk geen.
"Rond het Noordstation moet er snel een oplossing komen. Zo kunnen we onmogelijk de verkiezingen in"
In het dossier van de Noordstation tonen de Brusselse en de federale politiek zich op zijn smalst. Op de kap van transmigranten en de gebruikers van het openbaar vervoer, worden paraplu’s opgestoken, hete aardappels doorgegeven en bedenkelijke politieke spelletjes gespeeld.
Iedereen ziet van kilometers ver dat dit probleem alleen opgelost kan worden door samen naar oplossingen te zoeken, ieder binnen zijn eigen verantwoordelijkheid. Dat schrijven we niet alleen nu, maar schreven we ook al maanden geleden. Vandaag is er nog geen sikkepit veranderd.
Om te beginnen moet de federale minister voor Asiel en Migratie een geschikte opvangplek vinden, liefst niet te veraf, zodat de sans-papiers in menselijke omstandigheden hun dagen en nachten kunnen doorkomen.
Vervolgens moet de lokale politie er de orde herstellen. Tot slot moet er dringend een plan komen voor een beter beheer van CCN-gebouw, een verantwoordelijkheid van de eigenaars (Brussels Gewest en AXA). Dat alles in nauw overleg met de openbaarvervoersmaatschappijen en de ngo’s die zich over de transmigranten ontfermen.
In het dossier van het Noordstation komen twee van de belangrijkste thema’s van de komende Brusselse verkiezingen samen: migratie en mobiliteit. Op beide thema’s zijn de laatste jaren belangrijke bakens verzet: er is de verplichte inburgering die er staat aan te komen, en de geesten rijpen dat Brussel het gerust met minder auto’s kan doen.
Dus ja, Brussel is op de goede weg. Maar rond het Noordstation moet er snel een oplossing komen. Want met zulke toestanden kunnen we onmogelijk de verkiezingen in.
Lees meer over: Schaarbeek , Opinie , veiligheid Noordstation , CCN , De Lijn , MIVB , transmigranten , Noordstation
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.