Standpunt BDW: De Fyra, dan toch
Maandag kwam eindelijk het nieuws dat Nederland en België de laatste knopen hadden doorgehakt in het dossier van de Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam die de Benelux-trein moet vervangen. Nu de twee landen hebben beslist de kosten van een tweede, verlieslatende verbinding tussen Antwerpen en Breda te delen, staat niets de Fyra, die vanaf volgende zondag zou rijden, nog in de weg.
Communicatief was die late beslissing een absolute ramp, want de voorbije weken wisten reizigers tussen Brussel en Amsterdam hoegenaamd niet waar ze vanaf 9 december aan toe waren. Reserveren was tot dinsdag niet mogelijk - terwijl altijd was gezegd dat goed op voorhand reserveren nodig was om de goedkoopste kaartjes te bemachtigen. Aan dat probleem van de korte termijn werd een mouw gepast: als u naar Nederland wilt reizen, dan kunt u de komende maand tot een dag voor vertrek het goedkoopste kaartje boeken.
Eind goed, al goed, dan maar? Wordt de snelle Fyra voor de verbinding tussen Brussel en Amsterdam dezelfde succesformule als de Thalys dat is voor Brussel-Parijs? Vanuit het Zuidstation sta je in een wip in de Franse hoofdstad, en wie maalt er nog om dat er moet worden gereserveerd voor die trein? KUL-hoogleraar Marc Hooghe merkte in De Standaard ironisch op dat het succes van die Thalys zo groot is, dat Franse miljonairs Elsene en Ukkel zijn gaan beschouwen als een banlieue van Parijs...
Misschien moet de Fyra daarom maar het voordeel van de twijfel krijgen. Al blijven er 'maars'. Goedkoper ben je als reiziger niet af. De rekening kan snel oplopen als je met verschillende mensen samen reist. En met sommige Nederlandse steden, zoals Dordrecht en Den Haag, vervalt de rechtstreekse verbinding helemaal.
Het kunnen redenen zijn waarom mensen beslissen om toch maar met de wagen te reizen, in plaats van voor het meer ecologische alternatief van de trein te kiezen. Reizigersorganisaties TreinTramBus en het Nederlandse Rover somden als reactie op het bereikte akkoord nog een boel andere nadelen op, en ze kwamen tot het besluit dat de reiziger er vanaf 9 december nog steeds op achteruitgaat.
De trage besluitvorming en de lange communicatiestop hebben alvast als voordeel gehad dat we nu beseffen dat het met de spoorverbindingen tussen België en buurland Nederland in hun geheel maar triest gesteld is. En dat als je samen allerlei verdragen en samenwerkingen afsluit, zoals het Taalunieverdrag tussen Nederland en Vlaanderen, je er maar beter ook voor zorgt dat je vlot tot bij elkaar geraakt om die verdragen uit te werken.
Lees meer over: Opinie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.