Akkoord over hogesnelheidstrein naar Amsterdam
De zogenaamde Fyratrein heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Het project werd eerst jarenlang vertraagd door technische problemen en daarna slaagden de NMBS en het Nederlandse NS Hispeed er niet in om een akkoord te bereiken over de uitbating van de lijn.
Dat akkoord komt nu op de valreep uit de bus. Vanaf zondag 9 december kunnen reizigers gebruik maken van de Fyra op de verbinding tussen Brussel-Zuid en Amsterdam. De trein rijdt tien keer per dag tussen beide stations, met haltes in Brussel-Centraal, Antwerpen, Rotterdam en Schiphol. Het aanbod wordt daarna uitgebreid tot zestien dagelijkse verbindingen.
Vanaf april volgend jaar zal Fyra acht keer per dag tussen Antwerpen en Breda rijden, met een tussenstop in de Noorderkempen. Omdat verwacht wordt dat deze lijn verlies zal lijden, was het een van de belangrijkste twistappels in de onderhandelingen. Het verwachte deficit van deze verbinding zal gelijk verdeeld worden tussen België en Nederland.
Voor de abonnees wordt er nog gewerkt aan een nieuwe formule. In afwachting kunnen zij hun abonnement van de oude Amsterdammer gebruiken op de Fyra, mits een toeslag van 4 euro per rit in tweede klasse.
Klacht bij Europa
De vervanging van de dienst naar Amsterdam door de Fyra stuitte al op heel wat protest. Reizigersorganisatie TreinTramBus en haar Nederlandse tegenhanger Rover hadden scherpe kritiek op de nieuwe dienst: er moet gereserveerd worden, de frequentie is lager en de prijs hoger.
Beide organisaties dienden onlangs klacht in bij de Europese Commissie over kunstmatige opdrijving van de prijzen door de NMBS en NS op "het monopolietraject" Rotterdam-Antwerpen.
Den Haag is niet blij
De Fyra stopt niet in de politieke hoofdstad van Nederland. Daarmee verliest Den Haag een rechtstreekse treinverbinding met België. En daar is de wethouder (schepen) voor Verkeer Peter Smit niet blij om. "Gemaakte afspraken uit het verleden worden niet nageleefd", zegt hij. Den Haag wil zelf verkennen of en welke mogelijkheden er zijn
om alsnog een nieuwe verbinding met Brussel op te zetten. "Naast Rotterdam, Roosendaal en Antwerpen moet deze trein liefst ook Delft, Dordrecht en Mechelen aandoen", vindt Smit.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.