De luchthaven van Zaventem – ook wel Brussels Airport genoemd – heet een klotedossier te zijn. En daar is niets van gelogen, schrijft Christophe Degreef.
Standpunt BDW: Vis uit eigen land
Na een decennium van juridische onzekerheid over de luchthaven had het plan van ex-staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) de verdienste duidelijkheid te scheppen en een veilige manier van vliegen voor te schrijven, zowel boven als naast Brussel. Maar nu dat akkoord wordt uitgevoerd door de nieuwe staatssecretaris Melchior Wathelet (CDH), herontdekken de inwoners van de stad wat vliegtuiglawaai inhoudt. In verkiezingsjaar 2014 een kip met gouden eieren voor Franstalige Brusselse politici, vaak niet gespeend van enige kennis van zaken. Wathelet zelf is de uitzondering, tussen haakjes.
Valt overlast dan niet te begrijpen? Jawel. Overlast valt voor iedereen goed te begrijpen, waar men ook woont. Het plan van Etienne Schouppe wilde aan bepaalde ‘voorrechten’ een einde maken en terugkeren naar het klassieke gebruik van de luchthaven. Dat wil zeggen: de infrastructuur die er ligt op de best mogelijke manier benutten. Gezien de ligging betekent dat meer overlast voor Brussel. Is dat dan een goede oplossing? Neen, maar er zijn in dit dossier dan ook geen goede oplossingen. Of men moet de luchthaven aan de andere kant van de stad aanleggen. Van een logistieke en ecologische nachtmerrie gesproken.
Diverse voorstellen van Franstalige partijen om van Brussels Airport een ‘stadsluchthaven’ te maken klinken misschien aardig, ze zijn een aanslag op de regionale economie. Niet alleen de Vlaamse, maar ook de Brusselse. Of wie anders stelt zoveel laagopgeleide Brusselaars te werk?
Met het gevaar belerend te klinken: Wat is er in onze samenleving misgelopen dat we de luchthaven niet meer als een voorziening zien, maar uitsluitend als een last? Er zijn goede redenen te verzinnen tegen goedkoop vliegen, tegen ingevoerde bananen uit Costa Rica en tegen de snelle stadstrip. Zeer goede redenen. Maar louter stoppen met vliegen omdat onze rust allerheiligst is, is een slechte reden. We leven in een dichtbevolkt land waarin we zullen moeten aanvaarden dat lawaai de tol is die we betalen voor onze levensstijl. Er zijn alternatieven, maar dan is het aan de samenleving om grondiger na te denken en te handelen dan nu het geval is. In tussentijd kan u alvast de trein nemen en vis uit eigen land eten.
Voor zover u dat nog niet doet, natuurlijk.
Lees meer over: Opinie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.