Dit weekend begint het 97ste autosalon, het ultieme feest van koning Auto in België. “Dat dit feest in Brussel plaatsvindt, is passend: hier is de auto namelijk het hele jaar koning,” oordeelt William Todts, executive director bij de Europese ngo Transport & Environment en Molenbekenaar. Dat moet anders, zegt Todts.
Transport & Environment: 'Voer een Brusselse nulemissiezone in'
Als inwoner van la capitale doorkruis ik haar rijk dagelijks,” zegt Todts. “Met de fiets laverend tussen de nu eens stilstaande, dan weer stevig optrekkende, roet en stikstofdioxide uitbrakende diesels, durft een mens zich dan al eens af te vragen hoe het zo is kunnen mislopen, maar vooral ook hoe het beter kan.”
Het verhaal is bekend, volgens Todts. “Decennialang is Brussel ontworpen als een stad om zo snel mogelijk in en uit te rijden met de Wetstraat en de Belliardstraat als ultiem symbool voor het primaat van de auto. Maar dat er veel auto’s zijn, is slechts een deel van het probleem. Het andere probleem is dat die auto’s extreem vervuilend zijn. De gemiddelde Brusselse auto is bijna tien jaar oud, een groot deel heeft geen roetfilter, en de zogezegd moderne diesels zijn uitgerust met technologie die meestal alleen in de laboratoria van de fabrikanten werkt. Het gevolg is een dagelijkse aanslag op onze longen.”
"Wanneer komt er hier een plan om alle dieseltaxi's, Ubers en cambio's elektrisch te maken?"
“Het aantal auto’s verminderen is belangrijk. Zaken zoals de voetgangerszone in het centrum, een degelijk circulatieplan, een modern parkeerbeleid, beter openbaar vervoer en fietspaden gaan allemaal in de juiste richting. Maar zelfs als de nieuwe burgemeesters en regering hier veel steviger zouden op inzetten - wat ik hoop - zullen er nog steeds veel auto’s zijn.”
“De eerste uitdaging is die autovloot versneld op te kuisen. Eén voorbeeld, de huidige lage-emissiezone voorziet erin dat diesels zonder roetfilter nog jaren mogen rondrijden in Brussel. Dat is absurd. Fijn stof is extreem schadelijk voor onze gezondheid en er bestaat al decennia een simpele oplossing voor: roetfilters. Het zou dan ook logisch zijn om (bestel)wagens zonder roetfilters op korte termijn te bannen, met premies voor retrofits voor lage inkomens, maar ook - en dat is belangrijk - controle met remote sensors of die roetfilters goed werken.”
Groen bestuur
“Maar dit zijn slechts kleine stapjes om de onmiddellijke gezondheidscrisis aan te pakken. Wat we nodig hebben is ambitie, een Europese hoofdstad waardig. Waarom maken Brussel, Elsene en Sint-Gillis met hun nieuwe groene(re) besturen geen werk van een plan voor een nulemissiezone zoals Madrid net gedaan heeft en Londen van plan is. Voor de inwoners moet je, zeker initieel, een uitzondering maken, maar wie in de toekomst Brussel binnen wil rijden doet dan zonder uitlaat. De deelwagens moeten daar het voortouw nemen. In Kopenhagen en Amsterdam besliste men om de taxisector heel snel te gaan vergroenen. Wanneer komt er hier een plan om alle dieseltaxi’s, Ubers en cambio’s elektrisch te maken?”
“Een nulemissiezone zou een extreem krachtig signaal zijn aan de bezoeker van het autosalon om goed te kijken naar de elektrische modellen die de fabrikanten nu eindelijk beginnen aan te bieden. Het zou ook een duwtje in de rug betekenen voor de arbeiders van Audi Vorst die alleen nog maar elektrische auto’s bouwen, of voor Umicore en Solvay, twee Belgische en Europese industriereuzen, die een sleutelrol spelen in de mondiale batterij-industrie en die moeten opboksen tegen Chinese bedrijven die wel volop gesteund worden door de overheid.”
“Dit zijn allemaal beslissingen die Brussel zelf kan nemen en die van Brussel een betere plek om te leven, wonen en werken zouden maken. Waarop wachten de heren en dames politici eigenlijk?” vraagt Todts zich af.
Lees meer over: Brussel , Opinie , Milieu , Mobiliteit , Lage Emissie Zone , LEZ , luchtvervuiling
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.