Met hun nieuwe festival CITY:LAND trekt het Kaaitheater vijf dagen lang de stad in. Kunst op het Muntplein, in de publieke ruimte dus. “We zijn geen bezetters, maar willen vooral infiltreren.”
Kaaitheater infiltreert het Muntplein met nieuw festival 'Cityland'
Met het nieuwe festival wil Kaaitheater voelen wat er leeft in de publieke ruimte. Niet door een podium op te trekken en in de stad voorstellingen op poten te zetten. Wel door van binnen uit te onderzoeken wat er leeft.
In dat opzicht is CITY:LAND geen erg zichtbaar festival. De performances grijpen op een andere manier in, legt artistiek directeur Guy Gypens uit. “Onze kunstenaars activeren het plein. We willen vooral dat mensen die sowieso op het plein passeren, geïntrigeerd worden en deelnemen aan de performances. We willen zo weinig mogelijk raken aan de functie van het Muntplein.”
CITY:LAND is geen kerstmarkt
Het is dus heel belangrijk dat het plein ontmoetingsplaats, wandelruimte of shoppinghotspot blijft. Anders wordt die publieke ruimte net te drastisch veranderd. “Kijk een kerstmarkt is ook een evenement in de publieke ruimte, maar dan blijft er van de oorspronkelijke beleving niets meer over. Net dat willen we vermijden. We zijn geen bezetters, maar willen vooral infiltreren.”
"Je moet het publiek niet naar je zaal lokken. Er zijn altijd mensen op het Muntplein. Nu is het zaak om ze te intrigeren en te fascineren."
Met hun festival draait het toneelhuis ook de klassieke theaterredenering om. “Je moet het publiek niet naar je zaal lokken. Er zijn altijd mensen op het Muntplein. Nu is het zaak om ze te intrigeren en te fascineren. Als dat lukt stel je het plein pas echt in vraag.”
Een festival dat de publieke ruimte in vraag stelt, vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen, dat kan geen toeval zijn. “Klopt, normaal gezien organiseren we het festival wat vroeger, maar het is zo verweven met de politiek, dat we het deze keer bewust verlaat hebben.”
Twee festivals in een
Kern van het nieuwe festival wordt Michiel Vandevelde’s Precarious Pavilions #2. Hij is een van de residentieartiesten van het Kaaitheater. “Het festival is ook gedeeltelijk opgezet voor onze artists in residence. Zij zochten steeds vaker een manier om ook buiten de theaterzalen werk te presenteren. Dus met dit festival komen we voor een stuk tegemoet aan die wens.”
Het paviljoen is opgevat als een reeks performances. Een soort mini-festival binnen het festival. “Dat is misschien wat verwarrend, maar we geven de residentieartiest volledig de vrijheid om zijn project in te vullen zoals hij wil.” De verwarring komt ook vooral in het programma naar boven, want in de praktijk gaat het om een heleboel verschillende performances die door elkaar op het Muntplein en daarrond plaatsvinden.
Stoorzenders en filmsterren op bewakingscamera’s
Wat die performances juist zijn is zeer uiteenlopend. Sarah Van Lamsweerde gebruikt beelden van bewakingscamera’s en ondertitelt ze dan met zinnen uit bekende films. Ze wil mensen doen nadenken over hoezeer je in het openbaar in de gaten gehouden wordt. AntennA van Kevin Trappeniers is dan weer een hoge zendmast, die mensen moet doen nadenken over de straling die overal rond ons hangt en ervoor zorgt dat we altijd verbonden blijven met elkaar. Een bijzonder divers programma dus, aan de passanten op het Muntplein om dat te ontdekken.
CITY:LAND 9 > 13/10, Muntplein
Lees meer over: Brussel-Stad , Podium , Events & Festivals , Kaaitheater , CITY:LAND , Muntplein
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.