In de gemeenteraad van Brussel-Stad is maandagavond de deal rond het Koninklijk Circus goedgekeurd. Daarmee is dus helemaal rond dat de concessie voor de zaal naar Brussels Expo gaat, en niet naar de Botanique en het Sportpaleis. De oppositie kreeg nauwelijks antwoorden op haar vele vragen rond de toewijzing. Volgens het stadsbestuur zette de Botanique te weinig in op Brusselse artiesten, hoewel dat geen criterium bij de aanbesteding was.
Deal Koninklijk Circus achter gesloten deuren goedgekeurd: 'Verlicht despotisme'
De gemeenteraad moest debatteren en stemmen over de toewijzing van het Koninklijk Circus aan Brussels Expo, een organisatie waar schepen van Toerisme Close ook bestuurder is. Het schepencollege, zonder burgemeester Yvan Mayeur (PS) en Close, was bijzonder karig met commentaar. “Op veel details rond de keuze voor Brussels Expo kunnen we niet publiekelijk ingaan, omdat we ons anders openstellen voor eventuele beroepsprocedures”, las schepen Ouriaghli (PS) voor uit een mededeling van het stadsbestuur.
Of toch, een aanzet tot uitleg vanwege schepen van Cultuur Karine Lalieux (PS): “Ik heb het laten natellen: het Koninklijk Circus programmeerde het voorbije jaar 230 evenementen, en amper 17 artiesten kwamen uit de Fédération Wallonie-Bruxelles. Veel Brusselse muziekgroepen hebben aan de dienst Cultuur van de Stad Brussel gevraagd om in het Koninklijk Circus te mogen spelen, maar de Botanique heeft daar nooit op geantwoord. Wij streven een andere culturele politiek na.”
Brussel, je zit in onze binnenzak
Niet dat de oppositie vrede nam met die uitleg. “U wil alles controleren: de bioscopen, de theaters, en nu ook de concertzalen”, klonk het boos bij Christian Ceux (CDH). “De argumentatie die u nu vernoemt, was in de verste verte geen criterium bij de officiële toewijzing. Waarom begint u daar nu dan over?”, vroeg Johan Van den Driessche (N-VA). Hij verwijt het stadsbestuur een beleid van ‘verlicht despotisme’. “Johan Verminnen zong ooit: ‘Brussel, je zit in mijn binnenzak’. Bij jullie is het: ‘Brussel, je zit in onze binnenzak’”
“Er zijn niet meteen redenen om aan te nemen dat het voorstel van Brussels Expo beter zou zijn dan dat van de andere indiener”, vervolgde het gemeenteraadslid. Hij betwijfelt dat Brussels Expo de zaal rendabel kan maken, omdat Brussels Expo relatief nieuw is in het organiseren van concerten. Bovendien vinden er in Paleis 12 en de Magdalenazaal, de andere concertzalen van Brussels Expo, de jongste maanden relatief weinig concerten plaats. “Vooral omdat Brussels Expo de belangrijkste speler, Live Nation, heeft proberen omzeilen en daarom nu geboycot wordt. De Botanique en Sportpaleis kunnen daarentegen rekenen op een uitgebreid netwerk en ruime ervaring in de concertorganisatie.”
Een criterium voor de toewijzing, was het uitbouwen van het Koninklijk Circus tot een volwaardige toeristische en zakelijke attractie. “Maar in de 50 kernacties die Brussels Expo vorige week voorstelde is daarover vrijwel niets terug te vinden”, besluit Van den Driessche. “Bovendien vraag ik me af hoeveel buitenlandse zakenmannen na een congres nog een concertje in Brussel zullen meepikken. In een vorig leven was ik vaak voor congressen in het buitenland, en het aantal concerten dat ik daar bezocht heb is op één hand te tellen. En ik ben nochtans een muziekliefhebber.”
Joëlle Milquet (CDH) voegde daaraan toe dat ze dat criterium maar van weinig belang vond. “De culturele activiteiten zijn cruciaal, niet de mogelijkheden die zo’n zaal biedt op toeristisch en zakelijk vlak. Wij zijn tegen de marchandisering van het culturele aanbod. De Botanique wordt hier een mes in de rug gestoken.”
Onafhankelijke jury
Van den Driessche stelde voor dat een onafhankelijke jury een nieuw vergelijkend rapport maakt en het keuzewerk overdoet. Maar Ouriaghli veegde die denkpiste meteen weer van tafel. “De te volgen procedure is in juni vastgelegd door de gemeenteraad, en daarin is geen sprake van een onafhankelijke jury. Als we die nu helemaal omgooien, zijn we veel kwetsbaarder bij een beroep”, aldus Ouriaghli. “Wij hebben in juni al voorgesteld om met zo’n onafhankelijke jury te werken, maar daar bent u toen niet op ingegaan. Begrijpelijk, want anders had u de beslissing nooit kunnen beïnvloeden”, beet Van den Driessche terug.
Fabian Maingain (Défi) had wel begrip voor de motivatie van de Stad om Brussel op de evenementenkaart te plaatsen, en stelde ook vragen bij de band tussen de Botanique en het Sportpaleis, maar kon zich niet vinden in de manier waarop de beslissing is genomen. "U had beter een tijdelijke standstill ingelast, om goed te kunnen nadenken over de juiste keuze."
'Een erg Vlaams standpunt'
Eerste schepen Alain Courtois (MR), die bij afwezigheid van Mayeur de vergadering leidde, ging nauwelijks in op de kritiek van de oppositie. “Dat is een erg Vlaams standpunt”, reageerde hij schamper op de bijdrage van Van den Driessche. “U moest het hele verhaal eens weten”, zei hij bij andere punten van kritiek, om later nog te alluderen op de grote rol die het Antwerpse Sportpaleis in de Brusselse culturele sector probeert te spelen. Maar tot een debat ten gronde kwam het nooit.
De gemeenteraad vergaderde later achter gesloten deuren nog verder over het dossier, op vraag van het stadsbestuur. Daarna werd het akkoord goedgekeurd.
Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.