Met de motie van de negentien Brusselse burgemeesters en de steun van Brussels milieuminister Céline Fremault (CDH) is er voor het eerst unaniem geen politiek draagvlak meer om delen van Brussel nog langer te overvliegen. “Federaal minister Jacqueline Galant (MR) houdt daar maar beter rekening mee als ze de luchthaven wil redden,” zegt ULB-geograaf Frédéric Dobruszkes.
'Nachtvluchten schrappen redt luchthaven'
D e burgemeesters van de negentien Brusselse gemeenten hebben een motie goedgekeurd waarin ze de federale regering vragen om alle nachtvluchten te schrappen. De politici vragen ook dat de startbaan 25L naar het oosten wordt verlegd zodat opstijgende vliegtuigen Brussel vermijden. Ook Brussels milieuminister Céline Fremault zit op dezelfde lijn. Daarmee werkt Brussel zijn logica van een ‘stedelijke’ luchthaven verder uit: volgens politiek Brussel moet Zaventem zich niet bezighouden met vracht- en lagekostenactiviteiten. Op de achtergrond speelt ook de puissante Brusselse burgerbeweging Pas Question. De motie van de Brusselse burgemeesters neemt eigenlijk deels een recent voorstel van die burgerbeweging over.
“Voor het eerst zit politiek Brussel op één lijn, en dat is historisch,” zegt geograaf Frédéric Dobruszkes. Dobruszkes is een van de auteurs van de studie uit 2014 die het hoofdargument vormde voor de burgerbeweging Pas Question om het toenmalige vliegplan van staatssecretaris Melchior Wathelet (CDH) aan te vechten. Dobruszkes zegt echter “volledig onafhankelijk te werken.”
Veiliger
“Na de schrapping van de brede bocht naar links wordt Brussel nog sterk overvlogen via de kanaalroute,” zegt Dobruszkes. “Terwijl je die route eigenlijk kan schrappen omdat ze een van de meest dichtbevolkte gebieden van ons land overvliegt. Eigenlijk gaat het ook niet meer over loutere argumenten tegen geluidsoverlast, maar om veiligheidswaarborgen: als er een vliegtuig crasht gebeurt dat best niet in dichtbevolkt gebied.”
In de praktijk betekent het Brusselse verzet dat de noordelijke en oosterse luchtvaartroutes meer gebruikt zullen worden. De Vlaamse noordrandburgemeesters hebben al laten weten dat ze zich verzetten tegen deze spreiding, waarbij zij een groot deel van de overlast te verduren zullen krijgen. Wel erkent de ULB-onderzoeker dat Jacqueline Galant zich aan de schrapping van het plan-Wathelet houdt.
Dobruszkes is voorts van mening dat federaal Mobiliteitsminister Jacqueline Galant rekening zal moeten houden met de Brusselse politieke demarche. “De paradox kan wel eens zijn dat Galant, om de luchthaven van een stabiele toekomst te verzekeren, de nachtvluchten zal moeten verbieden.”
Het kabinet van Galant wenst niet uitgebreid te reageren. Nochtans dringt de tijd: tegen juni 2016 is Galant verplicht Europese wetgeving in een nationale vliegwet te gieten die voor eens en voor altijd vliegroutes en de controle daarop door een onafhankelijke instelling moet vastleggen. Het kabinet laat weten dat er nog voor het einde van dit jaar een ontwerp komt dat met iedereen rekening zal houden.
Dat de Brusselse burgemeesters op één lijn zitten is eens te meer opmerkelijk, gezien het feit dat de kanaalroute een uitvinding is van Oudergems FDF-politicus Didier Gosuin, en ook de MR lang de overlast liever over arm Brussel zag vliegen. Overigens keurde de Brusselse PS-politica Laurette Onkelinx in 2003 nog een kanaalroute goed die ook over het kanaal liep.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.