Geen enkel studiebureau is bereid om een cruciale studie uit te voeren naar de impact van het vlieglawaai boven de luchthaven van Zaventem. De studie speelt een sleutelrol in de oplossing voor het lastige dossier van de geluidshinder rond Brussels Airport.
Niemand wil lawaai Zaventem onderzoeken
Een rechter verplichtte federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) in juli om een onafhankelijke studie te laten uitvoeren naar de effecten en de impact van het lawaai rond de luchthaven. Bellot kreeg daarvoor maximaal één jaar.
De bedoeling was een gerenommeerd internationaal studiebureau aan te stellen, dat zowel de impact moest berekenen als oplossingen voor de lawaaihinder moest aanreiken. Slechts één studiebureau meldde zich bij zijn kabinet, maar dat bleek onlangs nog gewerkt te hebben voor het Brussels Gewest én voor Brussels Airport, beide betrokken partij in het dossier.
De minister trok er daarop zelf op uit en polste bij een twaalftal studiebureaus in binnen- en buitenland. Drie daarvan reageerden positief, antwoordde de minister eind februari op vragen in de Kamercommissie Infrastructuur.
Geen kandidaten
Er werd een officiële procedure opgestart, waarna het studiebureau eind maart, begin april gekozen zou worden. Maar dat blijkt nu dus niet het geval, staat in een document van de dienst Overheidsopdrachten dat op 13 maart werd verstuurd.
"Er zijn geen inschrijvingen of deelnemingsaanvragen ontvangen, of deze zijn allemaal afgewezen." De opdracht is dus voorlopig niet gegund. De minister heeft in principe nog tot juli om alsnog een studiebureau aan te duiden.
Brusselse geluidsnormen
Lees meer over: Brussel , Politiek , Brusselse geluidsnormen , Brussels Airport
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.