Ryanair geeft piloten orders om Brusselse geluidsmeters te omzeilen

© Belga
11/05/2017

Lagekostenvliegmaatschappij Ryanair heeft een manier gevonden om boetes voor geluidsoverlast boven het Brussels Gewest te vermijden. Dat blijkt uit interne documenten van het Ierse bedrijf waarover La Libre Belgique donderdag bericht.

Concreet probeert de maatschappij de vliegtuigen zo snel mogelijk de lucht in te krijgen wanneer ze opstijgen vanop baan 25R, de baan die het vaakst voor opstijgen wordt gebruikt op Brussels Airport.

Piloten moeten daarom aan de luchtverkeersleiders vragen of ze mogen vertrekken van het oostelijke beginpunt van de baan, in plaats van aan een “intersectie” iets verderop. In een ‘Airfield brief’ van 24 februari van de hand van chef-piloot Shane McKeon wordt de piloten ook aangeraden om de motoren harder te laten draaien, om sneller hoogte te winnen.

Geluidsmeters ontwijken
Met die maatregelen vliegen de Ryanair-vliegtuigen hoger boven de geluidsmeters rond de luchthaven. De piloten kunnen dan ook sneller afdraaien naar bijvoorbeeld de Ring-route of de noordelijke route, waardoor ze het Brussels Gewest meer kunnen vermijden.

“Dergelijke snelle vertrekken verbruiken meer kerosine, maar ze zijn de meerkost meer dan waard als je daarmee boetes kan vermijden die kunnen oplopen tot 60.000 euro”, zegt een bron aan La Libre Belgique.

De geluidsmeters zijn te vinden op volgende plekken (lees verder onder de afbeelding):

'Is dit wel goedkoper?'
Bij Ryanair hopen ze met dit 'Coyote'-plan heel wat geld te besparen. Luchtvaartexpert Patrick Anspach twijfelt echter of deze maatregel wel zo voordelig is.

"Of dit idee financieel zoveel zal opleveren, is nog maar de vraag. Sneller en krachtiger opstijgen is een pak duurder doordat er veel meer kerosine verbruikt wordt."

"De boetes kunnen oplopen tot 62.000 euro, wat een aanzienlijk bedrag is, maar dan nog is het volgens mij niet zeker of de extra kost aan brandstof minder is dan een eventuele boete."

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek , Economie , Brusselse geluidsnormen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni