Brussels SP.A-lijsttrekker Pascal Smet (SP.A) sprak zich op FM Brussel uit voor een Vijfhoek die op termijn volledig autovrij wordt. Dat het stadsbestuur met SP.A tegelijk vier nieuwe ondergrondse parkings plant, vindt hij geen contradictie.
Smet voor autovrije Vijfhoek mét ondergrondse parkings
Lees ook: Herlees hier het Brussel Spreekt-debat
Het nieuwe autovrije Beursplein zal een mentaliteitswijziging betekenen, zei Smet op het Brussel Spreekt-debat. “Wij gaan er vanuit dat daarna heel snel de vraag naar nog meer autovrije zone zal toenemen. Op termijn willen we zo de hele Vijfhoek autovrij krijgen. Te voet kun je die immers op minder dan een half uur doorkruisen.” In de studio van de stadsradio herhaalde Smet deze week nog eens dat pleidooi.
Het huidige stadsbestuur - met SP.A - plant echter ook vier nieuwe ondergrondse parkings in de Vijfhoek, dichtbij de toekomstige parkeerlus. Stadsverenigingen als Bral of een beweging zoals Picnic The Streets protesteren net tegen die nieuwe parkings, die een Vijfhoek mét auto's dreigen te betonneren en zelfs nieuw autoverkeer kunnen aanzuigen.
Ook de groenen zien een contradictie. Nadat Smet donderdagavond op FM Brussel herhaalde dat de Vijfhoek op termijn autovrij moet worden, twitterde Ecolo-gemeenteraadslid Liesbet Temmerman: “Raar dat het in Brussel-Stad mét SP.A in meerderheid totaal de andere kant opgaat."
Volgens Smet sluit het een het ander nochtans niet uit. “Dat wij mee parkings in het centrum goedgekeurd hebben, spreekt een autovrije Vijfhoek later niet tegen", zegt hij aan brusselnieuws.be. "De parkings in het centrum zullen er zijn voor bezoekers, maar ook voor de bewoners. Daarbij voorzien wij een afgelijnd aantal straten om naar die parkings te rijden, zodat die altijd bereikbaar blijven. Als de rest van het stadscentrum autovrij is, hindert dat niet.”
Smet benadrukt ook dat een autovrije Vijfhoek geen doelstelling voor de korte termijn is en dan ook niet in het Brusselse SP.A-programma opduikt. "Dit is een doel om stap voor stap naartoe te werken. Het is goed dat mensen druk zetten, maar we zijn vandaag nog draagvlak aan het creëren voor minder auto's."
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.