Het plan voor de uitbreiding van de voetgangerszone in de Vijfhoek zal de autodruk in het centrum niet doen afnemen. Dat zegt de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) na een analyse. De zogenaamde bestemmingslus en de beloofde extra parkeerplaatsen zullen de auto bevoordelen, klinkt het.
Anspachlaan wordt 'voetgangerszone voor automobilisten'
De Stad Brussel stelde eind januari haar plan voor om de voetgangerszone in het centrum te verdubbelen. De Anspachlaan wordt autovrij en de ruimte voor de Beurs wordt een echt plein, "een nieuw hart voor de stad", in de woorden van het college.
De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) nam ruim de tijd om het plan te bestuderen. De vereniging geeft het plan uiteindelijk een ruime onvoldoende. "Hoewel dat wordt opgelegd door het Gewestelijk mobiliteitsplan Iris 2, is de Stad niet van plan om de autodruk te verminderen", klinkt het bij de stadsvereniging. "Het plan wil het centrum net beter bereikbaar maken met de auto. Het wordt een voetgangerszone voor automobilisten."
Dat de auto prioriteit krijgt, blijkt volgens Bral onder meer uit het parkeerbeleid. "Bovengronds zouden 600 plaatsen verdwijnen maar die worden gecompenseerd door ondergrondse parkings. De privésector kan bovendien op eigen houtje beslissen hoeveel plaatsen er gecreëerd worden. Het is aan de overheid om te beslissen hoeveel parkeerplaatsen wenselijk zijn. Klakkeloos leveren wat mensen vragen, is politiek uit de 20ste eeuw."
De zogenaamde bestemmingslus, een traject met twee rijvakken in één richting dat de verschillende parkeergarages bereikbaar moet houden, ondermijnt volgens Bral de intentie om een lussensysteem in te voeren. "Het blijft mogelijk om de Vijfhoek te doorkruisen. De miniring zal bovendien een nieuwe barrière vormen tussen het commerciële en toeristische hypercentrum en de woon- en werkwijken er rond."
'Openbaar vervoer benadeeld'
Terwijl de auto vrije baan krijgt om tot de parkeergarages in het centrum te rijden, wordt het openbaar vervoer benadeeld, meent de stadsvereniging. In elk geval zal de busbaan op de Wolvengracht verdwijnen om plaats te maken voor de bestemmingslus. "De Stad stuurt het openbaar vervoer tien jaar terug in de tijd", is het oordeel.
Ook voor fietsers is er geen reden om te juichen, vindt Bral. "Aan fietsparkings lijkt niet gedacht en van snelle fietsassen doorheen het centrum hebben we nog niks vernomen."
Tot slot uit de vereniging ook haar bezorgdheid over de leefbaarheid van de Vijfhoek. "Het centrum wordt vooral een consumptieplek, eerder dan een plaats om te wonen of te verblijven. Evenementen moeten Brussel meer (internationale) uitstraling geven. Qua grote evenementen is voor de bewoners het verzadigingspunt echter al lang bereikt", stelt Bral, verwijzend naar onder meer Winterpret.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.