De leden van het College van Burgemeester en Schepenen en de directeuren-generaal van de Stad Brussel krijgen binnenkort een elektrische auto ter beschikking gesteld. De stad berekent hoeveel dit precies zou kosten, maar vanuit de oppositie komt kritiek op de plannen.
Stad Brussel maakt 2,7 miljoen euro vrij voor haar bedrijfswagens
Brussel treft voorbereidingen om haar schepenen en gedelegeerd bestuurders een elektrische wagen ter beschikking te stellen, als zij dat zouden wensen. Ook de directeuren-generaal van de verschillende overheidsorganen (OCMW, Brussels Major Event, De Brusselse Keukens, ...) kunnen aanspraak maken op zo’n elektrische auto.
Begroting
Tijdens de gemeenteraad maandagavond werd de geplande begroting van 2,7 miljoen euro bekendgemaakt. Gemeenteraadslid Mathilde El Bakri (PVDA) liet tijdens de gemeenteraad weten dat zij niet akkoord gaat met de plannen.
"Wij verwachten van het Brusselse college een voorbeeldfunctie, terwijl wij ons midden in een koopkrachtcrisis bevinden”, aldus El Bakri in de gemeenteraad. “We horen te veel getuigenissen van mensen die de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen.” El Bakri hekelt dat de meerderheid "volledig losstaat van de realiteit".
De bevoegde schepen Benoît Hellings (Ecolo) antwoordde dat het gaat om een bedrag dat op maximaal 2,7 miljoen euro wordt geraamd. “Dit betekent niet dat we zoveel geld zullen uitgeven. Maar als we niet genoeg geld vrijmaken, moeten we opnieuw naar de gemeenteraad. De elektrische voertuigen die we vanaf 2025 zullen aankopen, zijn helaas extreem duur”, gaat hij verder.
‘Een schande’
De begroting van 2,7 miljoen euro omvat alle leasingcontracten die tussen 2023 en eind 2027 ondertekend zullen worden. Niet iedereen die aanspraak maakt op een elektrische wagen zal dit aanbod aanvaarden. Ecolo heeft bijvoorbeeld al laten weten dat zij niet op het aanbod zullen ingaan.
El Bakri noemt de plannen “een schande”. “Als gekozen volksvertegenwoordiger krijg je je MIVB-abonnement 100% terugbetaald. Bovendien komt dit nieuws drie weken na het Good Move plan, dat het aantal voertuigen in de stad moet verminderen", gaat ze verder.
Leasing
Ook het leasing gedeelte van de contracten roept vragen op, aangezien het gaat om leasingcontracten zonder aankoopoptie, wat betekent dat dit proces later herhaald zal moeten worden.
David Weytsman (MR) wijst erop dat auto’s mét aankoopoptie na een paar jaar kunnen worden doorverkocht, voor de helft van de originele prijs.
"Als je het bedrag per auto optelt, in vergelijking met de geplande begroting, kom je uit op 67.000 euro per auto", aldus Weytsman. "Als je kijkt naar de leasing, dat bedrag komt neer op 1.400 euro."
"Dat klinkt als veel, vandaag bedraagt de leaseprijs 800 euro", gaat hij verder. "Voor de burgemeester en het bestuur kan ik dit begrijpen, maar voor de schepenen heeft het geen enkele zin. Zij moeten een voorbeeld stellen", aldus de fractieleider.
Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Politiek , bedrijfswagen , schepencollege , directeur-generaal