Touring haalt opnieuw uit naar het Brusselse mobiliteitsbeleid. Wegversmallingen en autovrije zones moeten er volgens de mobiliteitsorganisatie pas komen als er een goed alternatief is. De metro doortrekken naar de Rand bijvoorbeeld, of voldoende parkeerplaatsen voorzien.
Touring hekelt mobiliteitsbeleid opnieuw
Hoewel Touring inspanningen om de autodruk te verminderen toejuicht, is de invoer van de voetgangerszone volgens woordvoerder Danny Smagghe te vroeg gebeurd. “Je moet de auto pas ontmoedigen als je alternatieven hebt,” zegt hij aan Het Nieuwsblad. “Dat betekent het openbaar vervoer tussen Brussel en de periferie versterken, in overstapparkings voorzien en de metro doortrekken tot in de Rand.”
Volgens de mobiliteitsorganisatie worden er 53 van de 374 wegen en pleinen versmald of verkeersvrij gemaakt. Tegen 2025 zal het gewest de capaciteit van het gemotoriseerd vervoer met een achtste hebben verminderd. Dat terwijl goede alternatieven op zich laten wachten. “Het openbaar vervoer tussen Brussel en de periferie versterken, in overstapparkings voorzien en de metro doortrekken tot in de Rand.”
Touring stelt dan ook de houding van veel Brusselse politici aan de kaak. “Het grote probleem is dat je in Brussel politici hebt die tegen de auto zijn. Zo kan je nooit een deftig beleid voeren. Door trechters te creëren op de grote assen, stuur je automobilisten naar secundaire wegen, waar ze in woonwijken terechtkomen. Dat veroorzaakt net het tegenovergestelde van wat de politici beogen: een leefbare stad. Tot zo lang de pendelparkings en de metro niet sterk zijn uitgebreid, vragen wij een moratorium op het verminderen van de weg- en parkingcapaciteit en het verkeersvrij maken van wegen.” Ook vreest Smagghe dat het Gewestelijk Expressnet zal zijn voorbijgestreeft zodra het operationeel is.
Het is niet de eerste keer dat Touring het Brussels mobiliteitsbeleid hekelt. Eerder verweet Touring Pascal Smet (S.PA) zijn ‘aankondigingspolitiek’. "Wij zijn absoluut voorstander van de doortrekking van de metrolijnen tot in de Rand,” klonk het toen. “Niet alleen tot in Groot-Bijgaarden, maar ook Grimbergen en Zaventem. Die projecten zijn echter duur en nemen veel tijd in beslag, ze hadden er dus al veel vroeger aan moeten beginnen", zegt Danny Smagghe, woordvoerder van Touring. "Het blijft al 30 jaar bij aankondigingen zonder daden en zonder realisaties op het terrein", stelde Smagghe toen.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.