Van Damme: 'Eigen beddingen in plaats van uitmelken'
Van Damme verwijst naar de oriëntatienota die minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) deze week voorstelde in het Brussels parlement. De nota dient als voorbereiding voor het nieuwe beheerscontract van de MIVB.
"Deze nota legt de nadruk op grote infrastructuurwerken die pas na 2020 voltooid zullen zijn", zegt Van Damme. "Ik heb daar twijfels bij. De financiering ervan is totaal onduidelijk en nu blijkt dat de MIVB-top ook de reiziger hiervoor extra wil laten betalen. Bovendien ligt de realisatie nog ver van ons."
Van Damme stelt dat er nochtans meteen goedkope maatregelen kunnen genomen worden voor een sneller openbaar vervoer. "Als we van het openbaar vervoer een volwaardig alternatief willen maken voor de auto zullen we moeten inzetten op vrije bus- en trambanen, en dat betekent minder plaats voor parkeer- en rijstroken in de stad, waar nodig gecompenseerd door ondergrondse parking."
Politieke moed
Het parlementslid wijst erop dat de commerciële snelheid op negen lijnen van de MIVB vandaag erg problematisch is. De tram haalt er minder dan 12 kilometer per uur, terwijl de theoretische gemiddelde snelheid 17 kilometer per uur moet bedragen.
Nog volgens Van Damme is er vooral politieke moed nodig om de eigen beddingen te realiseren. "Daarvoor moeten er parkeer- en rijstroken geschrapt worden. Gemeenten en Gewest durven dit vaak niet, hoewel ze de noodzaak ervan inzien. Nochtans stelt het Iris 2-plan dat het autoverkeer tegen 2018 met 20 procent moet dalen, waardoor de plaats voor de auto moet afnemen ten voordele van het openbaar vervoer."
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.