MIVB-topman Lauwers: 'Klant meer uitmelken'

© brusselnieuws.be
20/04/2012
MIVB-topman Kris Lauwers wil dat de reizigers meer betalen voor hun ticket. “We moeten de klant ongetwijfeld meer uitmelken”, laat hij optekenen in De Morgen. Lauwers zelf nuanceert. Bruno De Lille (Groen) en Freya Van den Bossche (SP.A) zijn not amused.

Op de vraag waar het extra geld voor capaciteitsuitbreiding (1,8 miljard euro tegen 2018) moet vandaan komen, verwijst directeur-generaal ad interim Kris Lauwers naar twee geldbronnen. De eerste mogelijkheid is een slimme kilometerheffing, waarvan de opbrengsten volgens de topman best naar het openbaar vervoer vloeien.

"De tweede geldmachine is natuurlijk de klant," zegt hij. "Die moeten we ongetwijfeld meer uitmelken. We moeten naar een situatie waar het openbaar vervoer wordt betaald tegen zijn werkelijke prijs."

De MIVB heeft vandaag nochtans al zeer veel eigen inkomsten. De kostendekkingsgraad steeg van 36 procent in 2000 naar bijna 53 procent in 2011. Dat betekent dat de MIVB meer dan de helft van zijn budget uit tickets en abonnementen haalt. Zowel in Belgische als in Europese context is dat een zeer hoog cijfer.

Lauwers geeft in het interview nog aan dat hij vooral twijfels heeft bij de abonnementen. "Met dat systeem moedig je mensen aan om zoveel mogelijk het openbaar vervoer te gebruiken." En dat is volgens de topman niet de bedoeling in een bedrijf met een capaciteitsprobleem. "Mensen kunnen wandelen, fietsen en desnoods met de wagen rijden. We moeten er vooral voor zorgen dat mensen gezond en comfortabel kunnen bewegen in de stad. Als iemand voor twee haltes de bus neemt, vind ik dus dat we mislukt zijn in onze missie."

De directeur-generaal ad interim geeft daarin zelf het voorbeeld. "Ik gebruik bijna nooit het openbaar vervoer in Brussel. Ik woon op wandelafstand van kantoor."

Nuance
De MIVB nuanceert het interview donderdagochtend tegenover brusselnieuws.be. "Kris Lauwers heeft ook gezegd dat het alternatief voor een hogere reizigersbijdrage een hogere bijdrage is door de belastingsbetaler, die niet noodzakelijk gebruik maakt van het MIVB-net."

Gevraagd om een reactie blijkt ook Kris Lauwers zelf niet onverdeeld gelukkig met het interview. "Ik heb vooral benadrukt dat mobiliteit in het algemeen duurder moet worden, dat we afmoeten van het gratuite. Dat geldt ook voor de auto natuurlijk. Wat ik in elk geval niet heb gezegd is dat mensen maar de auto moeten nemen in plaats van het openbaar vervoer."

'Onzin'
Politieke reacties blijven ondertussen niet uit. Via verschillende sociale media komt ongenoegen naar boven. Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) hoopt op Facebook "dat dit een verspreking is en dat dit niet de manier is waarop dhr Lauwers zijn klanten bekijkt."

Vlaams minister van Steden en Sociale Economie Freya Van den Bossche (SP.A) is op Twitter nog scherper. Ze liet weten dat ze "zelden zo'n onzin had gelezen".

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni