Vlaams viceminister-president en minister van Gelijke Kansen Bart Somers (Open VLD) dient klacht in bij reclamewaakhond JEP tegen de 'ongepaste' en 'wansmakelijke' campagne van een hamburgerproducent. "Ze drijven de spot met het maatschappelijke probleem van partnergeweld. In plaats van dit te bestrijden lijkt Bicky Burger intrafamiliaal geweld te bagatelliseren", laakt Somers, net als zijn collega's in Brussel en Wallonië.
Vlaams gelijkekansenminister Somers wil Bicky-campagne (ook) halt toeroepen
Somers wijst erop dat de nieuwe Vlaamse regering aandacht besteedt aan de bestrijding van gendergerelateerd geweld. "De reclamesector draagt een belangrijke verantwoordelijkheid, zeker in het bestrijden van deze verwerpelijke stereotiepen", stelt de minister.
Somers merkt ook op dat het niet de eerste keer is dat Bicky Burger "bewust met kwetsende boodschappen werkt". Het bedrijf "doet dit ongetwijfeld vanuit de perverse redenering dat negatieve aandacht ook een vorm van reclame is".
Klacht bij reclamewaakhond
De minister gaat klacht indienen bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP). Bij de instelling, die nagaat of reclame voldoet aan de regels van de reclame-ethiek, kwamen al om en bij de 300 klachten binnen.
Eerder had ook federaal minister van Gelijke Kansen Nathalie Muylle (CD&V) de campagne als 'schandalig en onverantwoord' bestempeld, net als de Brusselse staatssecretaris voor Gelijke Kansen Nawal Ben Hamou en haar Waalse collega.
Het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) gaat naof de reclame onder de toepassing van de Genderwet valt, die het aanzetten van geweld tegen vrouwen strafbaar stelt.
Lees meer over: Brussel , Politiek , Bicky Burger , Bart Somers , reclamewaakhond
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.