Het budget voor de aanleg van fietsinfrastructuur in Brussel zat de voorbije legislatuur al op gemiddeld 12 miljoen euro per jaar. "Het is niet eerlijk om te vergelijken met een verkiezingsjaar", zegt voormalig staatssecretaris Bruno De Lille (Groen). Hij en CD&V reageren op de mededeling van Pascal Smet dat het fietsbudget verdubbelt.
'Voor verdubbeling moet fietsbudget naar 24 miljoen'
Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) greep de bekendmaking van de resultaten van de jaarlijkse telling van het aantal fietsers aan om een verdubbeling van het fietsbudget aan te kondigen. De investeringen gaan van 6 miljoen euro in 2014 naar 12 miljoen in 2015.
Maar bij nader inzien blijkt die verdubbeling niet echt steek te houden. In de jaren 2010, 2011, 2012 en 2013 schommelde het fietsbudget tussen 8 en 16 miljoen euro, blijkt uit navraag. De terugval in 2014 is te verklaren door de verkiezingen.
"Het is niet eerlijk om te vergelijken met een verkiezingsjaar", zegt Bruno De Lille (Groen), in de vorige legislatuur staatssecretaris voor Mobiliteit. "De vorige ploeg kon in 2014 sowieso maar de helft van het budget voorzien omdat de legislatuur afliep. Blijkbaar zijn door de overgang minder projecten uitgevoerd of is door de nieuwe ploeg beslist om tijdelijk te besparen. De jaren voordien was het gemiddelde budget echter al 12 miljoen euro. Als Smet het budget wil verdubbelen moet hij dus eigenlijk naar 24 miljoen euro gaan."
Ook in de entourage van Brigitte Grouwels (CD&V), in de vorige legislatuur minister van Openbare Werken, is te horen dat de verklaring van Smet "een politieke truc" is. Het is net de vorige ploeg die het fietsbudget heeft verdubbeld, klinkt het.
Correctie: In tegenstelling tot wat eerder gemeld werd, investeert de Stad Gent geen 15 miljoen euro per jaar in haar fietsinfrastructuur. Dat bedrag geldt voor de hele legislatuur.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.