Fiets in verkeer

Meer fietsers en 'verdubbeling fietspadbudget'

JCO
© brusselnieuws.be
26/01/2015

Het aantal fietsers in Brussel neemt na een stagnatie van twee jaar opnieuw toe, met maar liefst 28 procent. Toch dreigt het Gewest zijn eigen doelstelling van 20 procent fietsverplaatsingen tegen 2018 niet te halen. Minister Smet (SP.A) zegt dat hij de investeringen in fietspaden wil verdubbelen.

De stijging blijkt uit de fietstellingen die Pro Vélo jaarlijks uitvoert, zo vernam brusselnieuws.be.

De vereniging telde in 2014 maar liefst 28 procent meer fietsers dan het jaar ervoor. Het aantal getelde fietsers ging van 158 naar 204 per uur. De tellingen waren tussen 2011 en 2013 nochtans weinig hoopgevend. Het aantal getelde fietsers stagneerde, met tussen 2012 en 2013 zelfs een lichte daling.

Toenmalig staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) haalde het slechte weer aan als verklaring voor de teleurstellende cijfers. Ook huidig minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) geeft het weer als uitleg voor de stijging. Met het verschil dat de weersomstandigheden in 2014 beter waren.

Zorgwekkender voor de Brusselse regering zijn de projecties op lange termijn. Gemiddeld genomen is er de jongste tien jaar een stijging van het aantal verplaatsingen per fiets. Momenteel wordt de fiets gebruikt voor 5 procent van de verplaatsingen. Als de evolutie van de jongste tien jaar zich doorzet komt Brussel tegen 2018 aan een aandeel van 12 procent. Daarmee zou het Gewest ruim onder zijn eigen doelstelling uit het Iris II-mobiliteitsplan blijven, namelijk 20 procent.

Smet: ‘Budget fietspaden wordt verdubbeld’
Volgens Smet is de evolutie van de jongste jaren globaal gezien positief, maar is er zeker nood aan versterkt fietsbeleid. Hij wil daarom vooral investeren in beveiligde afgescheiden fietspaden. Het budget voor fietspaden gaat van 6 miljoen euro in 2014 naar 12 miljoen euro dit jaar. Bij die verdubbeling hoort wel de nodige nuance. Het budget schommelde de voorbije jaren al rond de twaalf miljoen euro. De 'lage' zes miljoen in 2014 was te wijten aan de verkiezingen.

Smet herhaalt in dat verband de belofte van een befietsbare Kleine Ring, een dossier dat al meegaat uit de vorige legislatuur, met een gescheiden fietspad over de hele lengte. De minister wil ook een netwerk van fietsinvalswegen naar de Vijfhoek. Binnen de Kleine Ring moeten er enkele belangrijke fietsassen komen, die passen in het project van de autovrije centrale lanen. Concrete plannen daarvoor worden momenteel verder uitgewerkt.

Een ander initiatief is extra borden plaatsen die fietsers toelaten om rechtsaf te slaan bij rood licht. Op langere termijn wil Smet samen met zijn collega van Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) onderzoeken of het mogelijk is om van 'rechts bij rood' de regel te maken in plaats van de uitzondering.

Smet wil ook elektrisch fietsen aanmoedigen, onder meer via een onderzoek naar elektrische villo’s.

Tot slot komt er ook een app die het mogelijk moet maken om betrouwbaardere fietstellingen te krijgen. De huidige methode van Pro Vélo gebruikt punctuele tellingen, wat de resultaten erg afhankelijk maakt van bijvoorbeeld de weersomstandigheden.

Correctie: In tegenstelling tot wat eerder gemeld werd, investeert de Stad Gent geen 15 miljoen euro per jaar in haar fietsinfrastructuur. Dat bedrag geldt voor de hele legislatuur.

In de grafiek hieronder ziet u de evolutie van het aantal getelde fietsers sinds 1999.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni