De politie zal binnenkort makkelijker fietsen met GPS-trackers kunnen inzetten om fietsdievenbendes op te sporen, zo meldt minister van Justitie Vincent Van Quickeborne (Open VLD). Door een wetswijziging, op vraag van "heel wat lokale besturen en politiezones", worden onder andere de regels rond de inzet van lokfietsen sterk versoepeld. Op die manier wordt de pakkans verhoogd, klinkt het.
Wetsontwerp versoepelt inzet van lokfietsen tegen diefstal
Vorig jaar werden in ons land ongeveer 22.000 fietsdiefstallen aangegeven bij de politie. "Wellicht ligt het werkelijke aantal fietsdiefstallen veel hoger aangezien lang niet alle slachtoffers hiervan aangifte doen", klinkt het. "Velen gaan ervan uit dat dit niets uithaalt, hoewel er zonder aangifte al helemaal geen kans bestaat dat de politie de fiets kan terugbezorgen."
Lokfietsen
Het principe van de lokfiets om dievenbendes op te pakken, wordt al beperkt toegepast door enkele politiezones. Een probleem dat zich echter stelt, is dat het principe van lokfietsen juridisch onder de bijzondere opsporingsmethodes (BOM) viel, die enkel toegepast mogen worden als er indicaties zijn van georganiseerde misdaad, wat niet altijd het geval is bij fietsdiefstallen.
De wet bepaalt dat een BOM-magistraat telkens een machtiging moet geven om zo'n lokfiets te plaatsen, er steeds een vertrouwelijk dossier moet worden aangelegd en er specifieke processen verbaal moeten worden opgesteld.
Ook in Brussel werd al sinds 2016 geëxperimenteerd met lokfietsen, maar ook hier stootte de methode op juridisch verzet. In 2016 zetten de politiezones Monty en Marlow bijvoorbeeld een proefproject met lokfietsen op poten, maar dat werd op verzoek van het Brussels parket stopgezet omdat het in strijd was met de procedure.
Nieuwe, versimpelde procedure
Die procedure was volgens Van Quickenborne "nodeloos ingewikkeld" en werd daarom aangepast. Zo is de inzet van lokvoertuigen niet langer BOM-plichtig in de wetswijziging".
"De voordelen van lokfietsen zijn talrijk. Minder omslachtige procedures en minder administratieve werklast moeten ervoor zorgen dat de lokfiets systematischer wordt ingezet door de lokale politie", aldus Van Quickenborne. "Hierdoor kunnen meer dieven op heterdaad worden betrapt en kan er sneller paal en perk gesteld worden aan plagen van vaak systematische fietsdiefstallen in een stad of regio."
Het wetsontwerp werd voor het zomerreces goedgekeurd door de ministerraad. Na advies van de Raad van State zal het worden ingediend in het parlement.
Lees meer over: Brussel , Politiek , lokfietsen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.