Meer fietsenparkings, een betere opsporing van gestolen fietsen en 'lokfietsen' om dieven te vatten. De Brusselse regering wil het risico op fietsdiefstal tegen 2030 halveren. Daarvoor heeft minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) nu een nieuw actieplan klaar.
Nieuw plan tegen fietsdiefstal: lokfietsen opnieuw op de agenda
De Brusselse regering wil dat Brusselaars tegen 2030 drie keer zoveel verplaatsingen met de fiets maken als vandaag. Die doelstelling kadert in het mobiliteitsplan Good Move. Er is wel een terugkerend obstakel: fietsen worden nog te vaak gestolen in Brussel. En als hun fietsen gestolen kunnen worden, zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), zijn mensen minder geneigd om te fietsen.
"Heel wat Brusselaars willen een fiets aanschaffen, maar doen dat niet omdat ze geen veilige plek hebben om hem te stallen. Dat is jammer, want fietsen is niet alleen goed voor de gezondheid van de fietser, maar ook voor de files en luchtkwaliteit in ons gewest,” zegt de minister.
15.000 gestolen fietsen
Een nieuw actieplan moet het risico op diefstal dus halveren tegen 2030. Er bestond al een actieplan tegen fietsdiefstal uit 2016, maar de stijging van het aantal diefstallen ging sindsdien door, in lijn met het toenemende fietsgebruik. In het hele gewest zijn vorig jaar 4.474 aangiftes gebeurd van fietsdiefstal. Dat zijn er een derde meer dan in 2016.
In werkelijkheid schat het kabinet van de minister het aantal fietsdiefstallen tot drie keer zo hoog omdat niet alle slachtoffers aangifte doen bij de politie. Dat zou betekenen dat er vorig jaar mogelijk 15.000 fietsen gestolen zijn in Brussel.
Lokfietsen
Het nieuwe actieplan is dinsdag goedgekeurd door de Brusselse regering. De nadruk ligt op handhaving. Elke politiezone zou minstens één ‘fietsagent’ moeten hebben tegen 2023, klinkt het. In samenwerking met de politiezones wil Brussel Preventie en Veiligheid de (online) verkoop van gestolen fietsen beter opvolgen. Aangifte doen van fietsdiefstal moet dan weer eenvoudiger kunnen verlopen via police-on-web.
Er is ook opnieuw sprake van ‘lokfietsen’ op gekende hotspots voor fietsendiefstal. Met zo’n fiets kan de politie criminelen opsporen omdat er een gps-tracker aan hangt. Daarvoor is wel nog een akkoord nodig van het parket, staat in het plan. De inzet van lokfietsen stond al in een eerder actieplan tegen fietsdiefstal, maar het is nooit echt toegepast vanwege juridisch verzet.
“Door de strijd tegen fietsdiefstal op te drijven, zullen nog meer mensen beginnen en blijven fietsen”
De minister wil verder extra fietsparkeerplaatsen creëren in de stad, zeker in en rond metro- en treinstations en pendelparkings. Het gewestelijk parkeeragentschap parking.brussels krijgt daarin meer verantwoordelijkheid.
Daarnaast belooft het plan een regelmatige evaluatie van het aantal fietsdiefstallen in Brussel. De minister wil het registratieplatform mybike.brussels verder promoten en zelfs onderzoeken of er een fietsvervangingssysteem aan kan worden gekoppeld. Dat zou slachtoffers van diefstal kunnen ondersteunen bij de aankoop van een nieuwe fiets. Tenslotte voorziet het plan nog een reeks bewustmakingsacties, zoals informatie over goede fietssloten.
“Met dit actieplan tegen fietsdiefstal kan op verschillende fronten tegelijk gewerkt worden: infrastructuur, handhaving, evaluatie, engagement en bewustmaking”, zegt minister Van den Brandt. “Door de strijd tegen fietsdiefstal op te drijven, zullen nog meer mensen beginnen en blijven fietsen.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , fietsdiefstal , fietsdiefstallen , Elke Van den Brandt , fietsen , fietsparkings , lokfietsen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.