De gewestadministratie Brussel Mobiliteit moet 102 mensen aanwerven om haar taken – onder meer de tunnels renoveren - correct uit te voeren. Dat blijkt uit een screening die maandag in het parlement werd voorgesteld. “Ik zag nog nooit zo’n gebrek aan menselijke middelen”, aldus de betrokken consultant. Ook de organisatiestructuur moet anders.
100 werknemers te weinig bij Brussel Mobiliteit
Ernst & Young stelde maandag haar screening van Brussel Mobiliteit voor in de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement. Die kwam er na de talrijke problemen met de Brusselse tunnels en het gebrekkige onderhoud daarvan.
Uit de screening blijkt in de eerste plaats dat de gewestadministratie met een schrijnend gebrek aan personeel kampt. “Ik heb al veel organisaties doorgelicht, ook in de mobiliteitssector, maar ik heb nog nooit zo’n gebrek aan menselijke middelen gezien”, zei de verantwoordelijke consultant in de commissie.
Het tekort aan personeel is volgens de screening op te delen in twee groepen. 28,5 voltijdse medewerkers moeten volgens het rapport meteen aangeworven worden. “Die moesten bij wijze van spreken vorig jaar al in dienst zijn om de huidige werking te kunnen waarmaken.”
Een tweede groep van 74 voltijdse medewerkers is nodig tegen midden 2018 om een vernieuwde organisatie vlot te laten draaien.
Brussel Mobiliteit telt vandaag 483 personeelsleden, die meestal erg gemotiveerd zijn, oordeelt Ernst & Young.
Silo’s en ondoorzichtige aanwervingen
De screening beperkt zich echter niet tot het personeelstekort. Ook de organisatiestructuur van de administratie moet over een andere boeg, besluit het rapport.
Zo werkt Brussel Mobiliteit vandaag nog veel te veel in ‘silo’s’: de verschillende directies en diensten binnen de administraties werken niet genoeg samen en delen niet genoeg informatie.
Ook de communicatie binnen de organisatie moet een stuk beter, net als de rapporteringsprocessen. En ook op het vlak van aanwervingen zijn er problemen. Het rapport stelt met name dat er best een einde komt aan de 'ondoorzichtige aanwervingen'.
Het meerjarig investeringsplan van de administratie - dat vooral op de tunnels focust - is volgens de consultant een begin van een nieuwe, meer geïntegreerde aanpak.
Om de toekomstige renovatie van de tunnels tot een goed einde te brengen moet het Gewest alvast een tunnelcoördinator in dienst nemen, volgens de screening. Ernst & Young benadrukte dat die coördinator best van buiten Brussel Mobiliteit komt.
De consultant stelde ook dat er behoefte is aan externe begeleiding om het veranderingsproces te doen slagen. "Maar de echte verandering zal van uit de organisatie moeten komen."
Honger
Verschillende commissieleden bleven op hun honger zitten na de presentatie. Zowel bij oppositiepartijen MR, N-VA, Ecolo en Groen als bij meerderheidspartijen PS en CD&V waren kritische geluiden te horen.
Sommige leden vonden dat de screening niet concreet genoeg werd en niet duidelijk genoeg problemen benoemde. MR en N-VA vrezen dat het aanwerven van 100 mensen op zich geen zoden aan de dijk zal zetten.
Ernst & Young verwees in zijn repliek naar de uitgebreide versie van het rapport, die volgende week wordt besproken in dezelfde commissie.
De Brusselse regering buigt zich donderdag over de resultaten van de screening.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.