De bestelwagens van CityDepot hebben op vier maanden tijd al 800 klanten bediend. Onder meer het Metropole Hotel, de KVS, de AB en het Koninklijk Paleis deden al een beroep op de distributiedienst. CityDepot zet vanaf volgende maand ook cargofietsen in.
800 klanten voor CityDepot
CityDepot is gespecialiseerd in stedelijke goederendistributie en is sinds oktober een proefproject begonnen in Brussel, met de steun van het Gewest en van het Europese LaMiLo- project (Last Mile Logistics). Het concept is eenvoudig: transporteurs leveren hun goederen niet meer individueel bij elke winkel of onderneming in de binnenstad, maar in de magazijnen van CityDepot buiten het stadscentrum. Vandaar gaat het dan met kleinere voertuigen naar de handelaars in de binnenstad.
Vier maanden na de lancering hebben al 800 bedrijven en instellingen bediend. Het geleverde volume is sinds het begin verdrievoudigd. De voornaamste sectoren die worden bediend, zijn de kleinhandel (31 procent), hotels (15 procent), bedrijven (13 procent), groothandelszaken (12 procent) en ziekenhuizen (10 ziekenhuis). Op het klantenlijstje prijken enkele bekende namen: het Metropole Hotel, de KVS, de Ancienne Belgique en het Koninklijk Paleis.
"CityDeport heeft een vliegende start genomen", zegt een tevreden minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). "Iedereen wint bij dit model. De Brusselaar krijgt minder vrachtwagens in zijn stad en de handelaars kunnen op maat worden bediend. Het is dan ook geen toeval dat zo’n formule meteen succes heeft."
Levering per fiets
Als het project na zes maanden een positieve beoordeling krijgt, zal het Brussels gewest CityDepot verder ondersteunen en kan het bedrijf zijn activiteiten in Brussel verder uitbreiden. Volgende maand volgt alvast een nieuwigheid, want dan gaat CityDepot ook leveren met cargofietsen, in samenwerking met fietskoerierdienst Ecopostale.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.