Het aantal klachten dat de ombudsman van de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB in 2020 ontving, is drastisch gedaald tegenover het jaar 2019. De verklaring daarvoor is simpel: de coronapandemie. Daardoor werden er ook heel wat minder controles uitgevoerd op het Brusselse openbaar vervoer.
Aantal klachten bij ombudsman MIVB daalde spectaculair in coronajaar 2020
In 2019 ontving MIVB-ombudsman Jean-Pierre Alvin 313 klachten, in 2020 waren het er nog 202 of een derde minder. "Dat is toe te schrijven aan de indrukwekkende terugval van het aantal reizigers door de lockdown, de sluiting van de scholen en het telewerk. Door al die maatregelen waren er minder pendelaars, maar ook minder Brusselaars die in de hoofdstad het openbaar vervoer namen", verklaart de ombudsman in zijn verslag.
Een bijkomend gevolg van de coronacrisis was dat er minder controles werden uitgevoerd. Op sommige momenten zelfs geen. Hierdoor zijn er de helft minder bekeuringen gegeven aan mensen die niet betaalden voor hun rit.
Vooral klachten over vervoersbewijzen
Op het vlak van klachten was 2020 een atypisch jaar, omdat drie vierde van de klachten in het voordeel van de klagers beslecht werd. In normale jaren is dat de helft. Het merendeel van de klachten ging over de vervoersbewijzen. De ombudsman ontving in 2020 16 procent van de klachten in het Nederlands, 1 procent in het Engels en de rest in het Frans.
Klachten over de kwaliteit van bus, tram en metro zijn zeldzaam geworden, dankzij de vernieuwing van het rijtuigenpark. De invoering van het contactloze ticketingsysteem is een succes, maar de ombudsman vraagt wel om nog rekening te houden met het vermoeden van onschuld bij de reiziger wanneer een ticket fout wordt gebruikt.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , MIVB coronavirus