Actiris, de Brusselse arbeidsbemiddelaar, opent een nieuw loket om de Oekraïense werkzoekenden beter verder te helpen. Daarmee wil hij de grote toestroom optimaal opvangen, want gewestelijke voorspellingen verwachten dat hun aantal zal oplopen tot 5.000.
Actiris opent loket om Oekraïners naar job te leiden
Voor de start van de oorlog waren er een honderdtal Oekraïners als werkzoekende ingeschreven bij Actiris. “De laatste weken kwamen daar 328 Oekraïense vluchtelingen bij. Hun aantal zal nog toenemen,” aldus Brussels minister van Werk en Beroepsopleiding Bernard Clerfayt (Défi).
De Oekraïense werkzoekende kan, zoals altijd, terecht bij de 18 lokale antennes van Actiris. Maar vanaf nu komt er ook een onthaalloket in het hoofdgebouw aan Madou, specifiek voor Oekraïense werkzoekenden. Aan dat loket zal altijd een tolk aanwezig zijn, dat moet de hulp vereenvoudigen.
“Een team specialiseerde zich in de begeleiding van deze doelgroep,” vertelt Cristina Amboldi, directeur-generaal van Actiris. “We houden de situatie goed in het oog om op tijd te reageren en onze diensten eventueel aan te passen."
Taalbegeleiding
Eens de vluchtelingen ingeschreven zijn bij Actiris kunnen ze rekenen op gratis Nederlandse en Franse taallessen. Ook Brulingua, de Brusselse app om talen te leren, zal aangepast worden. Zo wordt er momenteel hard gewerkt aan een Oekraïense interface.
De algemene diensten blijven ook van kracht. Kinderen kunnen terecht in de opvang en werkgevers mogen rekenen op een tegemoetkoming bij het aanstellen van een Oekraïense werkzoekende.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Economie , Actiris , Oekraïense vluchtelingen , Onthaalloket , Brulingua , oekraïners , arbeidsbemiddeling