Ingaan op de eis van het Brussels Gewest om twee vliegroutes uit het plan-Wathelet te schrappen zou slecht zijn voor de inwoners van de oostkant van Brussel. Dat zeiden de advocaten van de Belgische Staat maandag voor de rechtbank van eerste aanleg.
Advocaten Belgische Staat pleiten voor behoud plan-Wathelet
Het Brussels Gewest en een aantal Brusselse gemeenten zijn naar de rechtbank gestapt om twee vliegroutes te schrappen. Het gaat om de zogeheten "kanaalroute", die Brussel doorkruist, en de route "bocht naar links", die vooral over Etterbeek, Elsene en Oudergem gaat.
De eisers zeggen dat het gebruik van deze routes zorgt voor inbreuken op de milieuwetgeving. Hun advocaten hadden vorige week gepleit voor een afschaffing ervan, daarbij ondersteund door een aantal betogers voor de deur van de rechtbank van eerste aanleg.
Maandag was het de beurt aan de advocaten van de tegenpartij, de Belgische Staat. "Het afschaffen van die routes zou willen zeggen dat we teruggaan naar een betreurenswaardige situatie voor de inwoners van het oosten van Brussel", zei meester Jan Bouckaert. "En dat deel van het territorium is al het zwaarst getroffen door het opstijgen en landen van vliegtuigen van en naar de luchthaven van Zaventem. De geluidsoverlast daar valt niet te vergelijken met die van de rest van het gewest."
Driekwart minder vluchten
De advocaten wezen ook op het economische belang van de luchthaven.
"De piste 25R, die noodgedwongen vluchten boven Brussel met zich meebrengt, is de langste en best uitgeruste piste. Zonder het gebruik van die piste zouden er 75 procent minder vluchten zijn. Je kunt dan evengoed de luchthaven sluiten", zegt meester Bouckaert.
De rechter doet ten vroegste op 31 juli en ten laatste op 14 augustus een uitspraak.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.