'Afbraak Herrmann-Debroux niet aan de orde'

LBU
© BRUZZ
07/10/2017

De Brusselse regering heeft beslist om het viaduct Herrmann-Debroux zeker tot donderdagochtend gedeeltelijk af te sluiten. Ten vroegste woensdag zullen immers bijkomende resultaten bekend zijn over de draagcapaciteit van het viaduct en de staat van het beton. Pas dan kan er verder gepraat worden over de toekomst van het bouwwerk dat dateert van 1973. "Maar we gaan het zeker niet brutaal laten slopen", aldus minister Didier Gosuin (Défi), tevens burgemeester in Oudergem.

De laatste grondige controle van het Herrmann-Debrouxviaduct dateert al van 2002, zo stelde Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) zaterdagnamiddag op een persconferentie. Die resultaten waren goed, mits enkele waarschuwingen. Na de incidenten met de tunnels in het voorjaar van 2016 was er ook al een visuele observatie geweest, waaruit bleek dat het viaduct nog steeds in goede staat was maar met de opmerking dat er verborgen problemen mogelijk zijn.

De aantasting aan de betonstructuur over een lengte van tien meter die nu aan het licht is gekomen, is een gevolg van die opvolgingscontroles. Dat het zo lang geduurd heeft, is volgens de minister-president te wijten aan de procedure voor het aanstellen van een nieuw auditbureau. Daarvoor moet immers een openbare aanbesteding worden uitgeschreven en die neemt tijd in beslag.

De ontdekte betonschade is ernstig en daarom moet de draagcapaciteit van het viaduct en de staat van het beton verder worden onderzocht. De resultaten van die testen zullen pas ten vroegste woensdag beschikbaar zijn, waardoor de Brusselse regering zaterdagnamiddag beslist heeft om het Herrmann-Debrouxviaduct al zeker tot donderdagochtend af te sluiten. Voor sluitingen van meer dan 72 uur heeft Brussel Mobiliteit de toestemming van de regering nodig.

Alternatieven voor pendelaars
Intussen heeft minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) al contact gelegd met de twee andere gewesten en de openbaarvervoermaatschappijen MIVB, TEC en De Lijn om oplossingen uit te dokteren voor de autopendelaars. Het Herrmann-Debrouxviaduct is een van de belangrijkste invalswegen naar de hoofdstad. Het verwerkt dagelijks 50.000 wagens, vooral van en naar Wallonië.

Concreet vraagt Smet aan de NMBS, De Lijn en TEC om extra openbaar vervoer naar de hoofdstad in te zetten. Ondertussen heeft de Waalse Mobiliteitsminister Carlo Di Antonio (CDH) al laten weten dat hij tegen maandag meer parkings aan treinstations wil openen en eventueel ook pendelbussen naar treinstations wil organiseren.

Grotere impact
De vraag of het Herrmann-Debrouxviaduct eenzelfde toekomst beschoren is als het Reyersviaduct, is voor Vervoort niet aan de orde. Het Reyersviaduct, dat dateert van dezelfde periode, is onlangs afgebroken nadat ook daar betonrot was vastgesteld. Na onderzoek bleek toen dat het veel te duur was om de weg te renoveren en dus werd er beslist om het af te breken.

"De vergelijking met Reyers is moeilijk", aldus Vervoort. "Al is het maar omdat de impact van een afbraak hier veel groter zou zijn. We gaan eerst de resultaten afwachten en dan pas kan een debat gevoerd worden over de toekomst van het viaduct. Als het terug open kan, dan doen we dat."

Ook Oudergems burgemeester en regeringslid Didier Gosuin, die mee aanschoof tijdens de persconferentie en eerder al had laten vallen dat hij het viaduct liever kwijt dan rijk is, bleef voorzichtig. "Als de resultaten slecht zijn, dan gaan we het zeker niet brutaal laten slopen", zegt hij. "We moeten in dat geval een stapsgewijze en methodische aanpak hanteren."

Herrmann-Debrouxviaduct

Op het Brusselse viaduct Herrmann-Debroux is ernstige betonschade vastgesteld. De toekomst van het viaduct is onzeker.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek , Herrmann-Debrouxviaduct

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni