Brussels schepen voor Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) is het grotendeels eens met het fietspadplan dat mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) eerder deze week voorstelde voor de Kleine Ring. Maar dat er zonder meer 600 parkeerplaatsen verdwijnen kan niet, volgens Ampe: “Smet moet het Iris 2-plan respecteren, en daarin staat dat geschrapte parkeerplaatsen vervangen moeten worden.” Ook bij de MR weerklinkt dezelfde kritiek.
Ampe: ‘600 geschrapte parkeerplaatsen op Kleine Ring compenseren’
In de loop van 2019 moet er twaalf kilometer fietspad liggen langs de Kleine Ring. Aan beide kanten komen brede en bidirectionele fietspaden, zo kondigde Smet maandag niet zonder enige trots aan. Hij lag in het verleden al regelmatig in de clinch met Els Ampe, schepen voor Mobiliteit in Brussel-Stad.
'Zelf al 23 kilometer aangelegd'
“Natuurlijk vind ik het positief dat er op de Kleine Ring fietspaden komen”, reageert schepen Ampe aan BRUZZ. “De Stad Brussel heeft de voorbije vier jaar zelf al 23 kilometer fietspad aangelegd, en het is een goede zaak dat er ook op regionale wegen bijkomen.”
Maar het fietspadplan gaat momenteel wel ten koste van de autobestuurders: er verdwijnen immers zeshonderd parkeerplaatsen, vooral in de bovenstad. En dat kan niet zomaar, volgens Ampe: “Die plaatsen zullen moeten gecompenseerd worden. De minister moet het Iris 2-plan respecteren, en daarin staat dat geschrapte plaatsen gecompenseerd moeten worden. Maar ik veronderstel dat hij daarvoor al wel een oplossing zal hebben.”
Maar Smet liet verstaan dat er niet meteen nieuwe parkeerplaatsen gecreëerd zullen worden: Smet verwijst autobestuurders door naar de bestaande ondergrondse parkings, waar volgens hem nog gemiddeld 4.000 plaatsen beschikbaar zijn, of ze moeten kiezen voor alternatieven. Ampe twijfelt aan die redenering: “Hij zal moeten aantonen dat er genoeg alternatieve parkeerplaatsen zijn.”
Nieuwe parkings
“Bovendien is de Kleine Ring erg groot en de parkings liggen soms ver uit elkaar: je bent er vet mee als er in parking 2 Portes (tussen Louiza en Naamsepoort) nog plaats is, terwijl je eigenlijk aan het nieuw museum aan Sainctelette moet zijn”, vervolgt Ampe.
Zij gelooft daarom nog altijd in het heil van drie nieuwe ondergrondse parkings: aan IJzer, aan de Papenvest (ter vervanging van de geplande parking onder de Nieuwe Graanmarkt) en in de Van Helmontstraat (ter vervanging van de geplande parking onder het Rouppeplein). “We hebben een aantal parkings lichtjes van plaats verschoven, als blijk van voortschrijdend inzicht. Maar ik geloof nog steeds dat die parkings noodzakelijk zijn”, aldus Ampe.
In de marge van het fietspadenplan pleit Ampe meteen voor maatregelen om het verkeer op de Kleine Ring vlotter te laten verlopen. “Er zouden opstelstroken kunnen bijkomen, en bovendien hebben wij met de Stad Brussel aan een tienpuntenplan gewerkt, met tien kruispunten op de Kleine Ring waar men het verkeer vlotter zou kunnen trekken. We hebben dat plan voorgesteld aan Smet en we zijn hoopvol, want er zijn geen dure investeringen voor nodig. Het is in ieders belang, want we hebben liever dat de auto’s vlot op de Kleine Ring kunnen rijden dan dat ze hun toevlucht moeten nemen tot kleine straatjes in het stadscentrum."
Overigens komen er aan de Poincarélaan meer dan 600 officiële parkeerplaatsen bij. De wildparking die plaats biedt aan een duizendtal auto's wordt daar immers geregulariseerd.
MR: ‘Als de minister even snel compenseert als hij schrapt, kunnen wij het project steunen.’
Ook voor de Brusselse Franstalige liberalen schort er nog heel wat aan het plan van minister Smet. “Het project zal 700 parkeerplaatsen doen verdwijnen. Als de minister deze even snel parkeerplaatsen compenseert als hij er schrapt, zoals voorzien in het Iris-2 plan, kunnen we dit plan misschien steunen”, aldus fractieleider in het Brusselse parlement Vincent De Wolf (MR).
“In zes jaar tijd hebben opeenvolgende Brusselse regeringen meer dan 16.000 parkeermogelijkheden geschrapt. Het Gewestelijk Parkeeragentschap vraagt zich vandaag nog altijd af wanneer de vorige schrappingen gecompenseerd gaan worden”, aldus De Wolf, die ook verwijst naar de transitparkings aan de toegangswegen naar de stad.
“Op dit moment kunnen we dit voorstel niet au sérieux nemen. Ook al omdat er op de transitparkings, waar pendelaars hun auto achterlaten en overschakelen op het openbaar vervoer, geen plaatsen zijn bijgekomen. We zitten momenteel met minder dan 1700 parkeerplaatsen voor meer dan 200.000 wagens die dagelijks de stad binnenrijden. Het is van groot belang dat we de zachte weggebruiker steunen, maar we moeten dat op een intelligente manier doen.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.