Arau over kasseien: 'New York geeft goede voorbeeld'

LV
© brusselnieuws.be
31/07/2015

Als New York zijn kasseien, of Belgian Blocks zoals ze daar heten, opnieuw weet te waarderen, dan moet ook Brussel zijn kasseien kunnen redden. Dat stelt Arau, dat in de eerste plaats denkt aan de 1,5 miljoen kasseien van de Havenlaan.

Het is al een tijdje stil rond de Havenlaan en het veelbesproken project om de kasseien er te vervangen door asfalt. Stadsvereniging Arau (Atelier de Recherche et d'Action Urbaines) wil het debat nieuw leven inblazen en zocht daarvoor inspiratie in New York. De Amerikaanse metropool heeft best nog wel wat straten met kasseien, vooral dan in voormalige industriële wijken zoals SoHo, TriBeCa en het Meatpacking District.

Bovendien heeft het stadsbestuur er beslist om in enkele straten opnieuw echte kasseien te leggen. Die keuze kwam er nadat eerdere experimenten met gezaagde stenen geen onverdeeld succes waren wegens "niet authentiek" en "te veel Disney". Deze zomer worden bijvoorbeeld enkele straten in Dumbo, een oude pakhuiswijk in Brooklyn, opnieuw aangelegd in kasseien. Arau ziet heel wat parallellen met de Havenlaan en het industriële patrimonium in onze kanaalbuurt, "zonder de East River te willen vergelijken met het kanaal."

Nog volgens Arau blijkt uit de contacten in New York dat kasseien vervangen door asfalt not done is sinds de jaren 1980. "Met de huidige nadruk op trager verkeer, kunnen stenen net helpen om auto's trager te doen rijden", klinkt het. De stadsvereniging grijpt de Amerikaanse ervaringen dan ook aan om er bij minister-president Rudi Vervoort (PS) en minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) nog eens op aan te dringen hun project voor de Havenlaan te herbekijken. Ook vindt Arau de keuze voor gezaagde kasseien in de historische binnenstad "weinig coherent met de historische gebouwen."

Fietsstrook
De vereniging wijst er nog op dat het teruggrijpen naar de klassieke kassei geen probleem hoeft te zijn voor fietsers. In New York krijgen de nieuwe kasseistraten bijvoorbeeld een strook in vlak graniet, speciaal voor tweewielers (zie foto onderaan). Ook in heel wat Europese steden is die oplossing trouwens bekend. "Op die manier is een compromis gevonden tussen patrimoniale waarde en hedendaags gebruiksgemak", klinkt het.

Tot slot nog een historisch weetje. New Yorkers noemen kasseien Belgian blocks en daar is een goede verklaring voor. In de 19de eeuw kwamen heel wat stenen uit België in Amerika terecht via de handel over zee. Schepen die in Antwerpen leeg vertrokken gebruikten vaak kasseien als ballast omdat een overtocht met lege ruimen te riskant was.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Heraanleg van de Havenlaan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni