Chelsea, een Brusselse begrafenisonderneemster, vindt het duffe imago van haar beroep maar niets. Net voor de zomer sprong ze op kar van #deathtok, een beweging die de dood bespreekbaar wil maken op sociale media. Nu bereikt ze miljoenen volgers via TikTok. “Ik denk dat ik de enige Belg ben die dit doet”
| Chelsea maakt TikTok-filmpjes vanuit de zaak waar ze werkt in Brussel.
Via TikTok deelt Chelsea (29), die haar familienaam liever niet vermeldt, sinds twee maanden korte video’s over haar job. Ze toont hoe ze boeketten ophangt, rouwbrieven plooit of de lijkwagens optuigt in de zaak waar ze werkt. Niet om reclame te maken, benadrukt ze, daarom wil ze zelfs de precieze gemeente van de zaak waar ze aan de slag is, niet in de tekst. Wel om het grote publiek inkijk te geven in haar dagelijkse werk.
Ze haalt er opvallend veel views mee: een video waarin ze kussens in een doodskist vastniet, is al 4,2 miljoen keer bekeken. Een filmpje waarin ze iemands assen in een urne overgiet bijna 3 miljoen keer. Nog eens 1,9 miljoen mensen bekeken een filmpje waarin ze een kist voor een baby’tje dicht boort. “Het is ontploft, maar TikTok blijft een beetje een mysterie. Ik weet niet waarom sommige filmpjes zoveel bekeken worden en anderen niet,” zegt ze.
Chelsea is een #deathtokker. De hashtag duikt sinds vorig jaar af en toe op via TikTok, vooral in de Verenigde Staten. “Millenials put the ‘fun’ back into funeral,” schreef een New Yorkse krant daarover. Jonge begrafenisondernemers delen er filmpjes over hun beroep, niet zelden met een portie zwarte humor.
Waarom ben jij ermee begonnen?
Chelsea: Omdat ik regelmatig vragen kreeg over wat ik deed. Mensen kennen niet zo snel een begrafenisondernemer omdat het beroep meestal binnen dezelfde families blijft. Ik wist zelf ook niet goed wat het inhield voor ik aan mijn opleiding begon. Ik was schoonheidsspecialiste, maar speelde al langer met het idee om lijken te schminken. En toch wist ik niet waar ik de nodige informatie kon vinden om dat te doen.
Tijdens de lockdown zag ik een vacature voor het mortuarium van een ziekenhuis. Ik heb me toen inschreven voor een opleiding in Ukkel en zo kwam ik stage lopen in de zaak waar ik nu nog werk. Via Instagram toonde ik mijn vrienden hoe ik boeketten samenstelde of kisten klaarmaakte. Het was louter educatief. Eind mei heb ik dat ook eens geprobeerd via TikTok en toen is het ontploft.
"Ik zou het fijn vinden als het blijft duren, zodat mensen het beroep mee zien evolueren"
Waarvan komt die online fascinatie voor het werk van begrafenisondernemers, denk je?
Chelsea: Geen idee, het is vorig jaar vooral in de Verenigde Staten begonnen. Daar werd al voor covid vaker en meer open over de dood gepraat. Ik ken nog niemand anders die het in België doet, tenminste niet via TikTok. Ik zou het fijn vinden als het blijft duren, zodat mensen het beroep mee zien evolueren. Ik probeer me niet in het zwart te kleden of ernstig in een hoekje te staan, want dat is net het beeld dat mensen als jaren van ons hebben. Wij zijn mensen zoals iedereen, dat wil ik tonen. En als je mijn video’s niet leuk vindt, hoef je ze niet uit te kijken. Je kan ze gewoon wegvegen.
Wie zijn jouw volgers?
Chelsea: Meer vrouwen dan mannen en vooral Fransen, Belgen en Italianen. Al ken ik nooit de echte reden waarom iemand me volgt, want via TikTok kan je geen privéberichten sturen naar onbekenden. Het gebeurt weleens dat mensen me contacteren via Instagram. Zo weet ik dat iemand zich onlangs heeft ingeschreven voor de opleiding begrafenisondernemer na het zien van mijn video’s.
Schrikken sommige mensen niet als ze in de stroom aan ‘vrolijke’ filmpjes plots een doodskist zien?
Chelsea: Ik kan begrijpen dat het kan choqueren. De dood is een delicaat onderwerp. Niemand praat er graag over, je wil eigenlijk niet tot dat punt komen en je wil niet nadenken over hoe het gebeurt. Alleen: hoe meer we erover praten, hoe beter we het begrijpen en hoe minder bang we ervoor moeten zijn. Ik probeer het allemaal wat luchtiger te tonen, zodat het misschien makkelijker te accepteren valt. We gaan het allemaal meemaken, dus moet je erover praten. En ik krijg meer positieve reacties dan negatieve.
Uw sectorfederatie liet bij RTBF weten dat een begrafenisondernemer zich eigenlijk ‘discreet’ hoort te gedragen. Dat hoort bij de deontologie, klonk het.
Chelsea: Maar waarom? De deontologie van ons beroep is om geen privéinformatie te delen van de familie. Dat doe ik niet: ik toon nooit foto’s of namen en zorg er altijd voor dat de familie niet herkenbaar is. We moeten er zijn voor de familie als ze vragen hebben, ja, maar discreet? Dat snap ik niet goed. Ik toon wat ik kan, want ik bekijk het educatief. Het gebeurt nog heel vaak dat mensen niet weten bij wie aan te kloppen bij een sterfgeval.
Bij een begrafenisondernemer?
Chelsea: Ja, maar niet iedereen weet dat je die zelf kan kiezen. Je hoeft niet zomaar de suggestie van de dokters of het rusthuis te volgen. En je mag de hele begrafenis personaliseren. Wil je tekenen op de doodskist? Dat kan. Zelf zou ik het liefst een happy funeral krijgen, waar je mijn leven viert in plaats van mijn dood. Met champagne voor iedereen. Alles kan.
Chelsea is te vinden op TikTok als @la.travailleuse.funebre.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , TikTok , begrafenisondernemer