Luchtverkeersleider Belgocontrol reageert terughoudend op het nieuwe opstijgplan van vliegtuigmaatschappij Ryanair. "Veiligheid en capaciteit hebben voor ons altijd de absolute prioriteit. We kunnen ons moeilijk vinden in een algemene aanbeveling die piloten zou meegeven om in de eerste plaats boetes te vermijden en in functie daarvan het vlieggedrag aan te passen."
Belgocontrol terughoudend over opstijgplan Ryanair
De Ierse vliegtuigmaatschappij Ryanair geeft zijn piloten orders om aan de luchtverkeersleiders te vragen te mogen vertrekken van het oostelijke beginpunt van 25R, ofwel de baan die het vaakst voor vertrekken wordt gebruikt op de luchthaven van Zaventem.
De vliegtuigen kunnen dan eerder de lucht in, waardoor ze hoger boven de geluidsmeters rond de luchthaven vliegen. Op die manier worden (hoge) boetes voor geluidshinder vermeden.
Piloot beslist
Belgocontrol wijst erop dat het de piloot is die beslist hoe hij het vliegtuig de lucht in stuurt, afhankelijk van onder andere het type vliegtuig en het gewicht. Voor de luchtverkeersleider komt veiligheid altijd op de eerste plaats.
"Als die in het gedrang komt, dan zal de luchtverkeersleider de piloot daarop wijzen. Als die alsnog bij zijn standpunt blijft, dan zal er een veiligheidsrapport worden opgesteld."
Verder wijst Belgocontrol op een capaciteitsprobleem. "Mochten alle piloten op deze zelfde wijze willen opstijgen, dan heeft dat zware gevolgen voor de capaciteit van het luchtverkeer op de luchthaven."
Brusselse geluidsnormen
Lees meer over: Samenleving , Politiek , Brusselse geluidsnormen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.