Het masterplan voor de nieuwe metrolijn naar Schaarbeek is af. Beliris heeft het plan voorgesteld aan de kabinetten van de Brusselse regering. Die moet nu akkoord gaan met het prijskaartje en de te verwachten hinder.
Beliris levert masterplan voor metrolijn Noord af
Lees ook: Definitief tracé metro Noord bekend
De uitbreiding van de metro is een van de grootste infrastructuurwerken die voor de komende tien jaar op het programma staat.
Vorig jaar al keurde de Brusselse regering het traject van de nieuwe lijn 3 goed. Die zal van het Noordstation tot Bordet lopen, met een mogelijkheid om de lijn op termijn door te trekken tot in Haren. De haltes op de nieuwe lijn zijn het Noordstation, Liedts, Colignon, Waelhem, Riga, Linde, Vrede en Bordet.
De nieuwe lijn wordt ook gekoppeld aan de premetro op de Noord-Zuidas. Die moet dan omgevormd worden tot een geautomatiseerde lijn, die in het zuiden doorloopt tot station Albert in Vorst.
In het masterplan worden vooral technische zaken uitgewerkt, zoals de exacte plaatsing van de stations, ventilatie en nooduitgangen. Beliris maakte echter ook een berekening van de totale kostprijs. Die werd nog niet vrijgegeven, maar zal waarschijnlijk rond de 570 miljoen euro liggen.
In het masterplan wordt ook de te verwachten hinder voor het verkeer en de omwonenden uit de doeken gedaan. Ook daar moet de regering haar zeg over doen.
Beliris hoopt dat de regering nu voor het eind van de maand een beslissing in de zaak neemt. “Dan kunnen we verder gaan met diepgaandere studies”, zegt Marianne Hiernaux van Beliris.
Op het kabinet van minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) wou men niet bevestigen of er deze maand een beslissing valt. “We hebben input gekregen van Beliris, maar werken voorlopig aan de fasering van de werf”, klinkt het daar.
De nieuwe lijn moet tegen 2022 operationeel zijn.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.