Bestelling GEN-treinen opgeschort wegens technische problemen
Lees ook: 'Stads-GEN is achterhaald idee'
Na het fiasco met de hogesnelheidstrein Fyra blijkt ook de Desiro, die andere nieuwkomer op het spoor, voor problemen te zorgen. De NMBS is niet te spreken over de manier waarop de Duitse constructeur Siemens de besteling afhandelt, schrijft de krant L'Echo dinsdag.
De spoorwegmaatschappij heeft al meer dan 43 procent betaald van de factuur van 1,53 miljard euro voor de levering van 305 elektrische treinstellen. 60 Desiro's rijden al rond op het NMBS-net, maar erg betrouwbaar zijn ze niet. "Het gaat om problemen met de deuren, toiletten of de tractie", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.
Op dit moment zijn al 1.500 rapporten over problemen met het materiaal doorgespeeld aan Siemens, waarvan 906 erkend als garantiegevallen, 517 liggen nog ter studie en 77 vallen niet onder de garantie.
De NMBS heeft de resterende bestelling van 250 stellen nu opgeschort tot de problemen zijn opgelost. De spoorwegmaatschappij eist ook een schadevergoeding. Siemens heeft eerder al een boete van 25 miljoen euro moeten betalen omdat het bedrijf te laat was met een levering van rollend materieel.
Geen impact op het GEN
95 van de bestelde Desiro's zijn bestemd voor het Gewestelijk Expresnet rond Brussel (GEN). NMBS-woordvoerder Bart Crols zegt aan brusselnieuws.be dat de problemen met de Desiro echter geen impact hebben op de uitbouw van het GEN-net.
"Je moet eerst de infrastructuur hebben, en dan pas de treinen". Recentelijk werd de voltooiing van het GEN nogmaals uitgesteld tot 2025.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.