'Expresnet opnieuw uitgesteld tot 2025'

© brusselnieuws.be
30/01/2013
Het Gewestelijk Expresnet loopt nog maar eens vertraging op. Dat blijkt uit het meerjareninvesteringsplan van de spoorwegen, schrijft Le Soir. De oorspronkelijke einddatum 2012 verschuift nu al naar 2025. Een hele reeks procedures tegen de werken ligt aan de basis van de vertraging.

Dat schrijft Le Soir op basis van het meerjareninvesteringsplan 2013-2025 van de NMBS-groep (Holding, NMBS en Infrabel), dat de krant kon inkijken. Infrabel wenst geen commentaar te geven op de berichtgeving.

Het plan is nog niet definitief en moet nu nog naar de gewesten, die er mogelijk nog wijzigingen in zullen aanbrengen.

Het nieuwe uitstel komt er vooral door de resem rechtszaken die aangespannen zijn tegen de GEN-werken, met name voor de lijnen 124 en 161. Onder meer Linkebeek ligt dwars. In totaal werden 5 zaken aangespannen in Vlaanderen, 5 in Wallonië en 1 in Brussel, schrijft de krant.

Het rapport schuift enkele belangrijke data voor de realisering van het GEN naar voor: zo moet in 2015 de Schuman-Josaphattunnel afgewerkt zijn, zou lijn 50A naar Oostende (tussen Klein Eiland en de aansluiting naar Denderleeuw) in 2016 naar vier sporen gaan en worden lijnen 161 (Brussel-Namen, langs Watermaal-Bosvoorde) en 124 (Brussel-Nijvel, langs onder meer Linkebeek) pas in 2025 tot vier sporen verbreed. Als er tenminste geen nieuwe vertraging optreedt.

Het rapport vertelt er meteen bij dat de genoemde deadlines niet korter kunnen omdat de investeringsbudgetten anders overschreden worden. In een adem heet het ook dat "andere infrastructuur in Brussel niet of slechts gedeeltelijk zal verwezenlijkt worden".

Meer treinen zonder extra sporen
Ook zonder de afwerking van de infrastructuur kan echter al een belangrijk deel van het GEN-aanbod geactiveerd worden. Het plan benadrukt dat het GEN-aanbod in de eerste plaats een uitbreiding van het bestaande aanbod betekent. De dienstregeling kan eerder beginnen en later stoppen en tijdens weekends en feestdagen kan de frequentie ook verhoogd worden. Zo zou het totaal aan spitsuren 's morgens en s' avonds van 4 naar zes uur per dag gaan. Weekendverbindingen worden dan uitgebreid van 1 naar 2 treinen per uur.

Vanaf 2014 kunnen die maatregelen geleidelijk worden ingevoerd.

Het GEN is een belangrijke schakel voor de mobiliteit in en rond het Brussels gewest. Het voorstadnet moet met name meer autopendelaars overtuigen om naar hun werk in Brussel te sporen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni