De Anspachlaan en het plein voor de Beurs worden effectief autovrij op 18 juli 2015. Dat staat in het nieuwe circulatieplan voor de Vijfhoek dat zopas is voorgesteld. Tijdens Winterpret volgt al een eerste test voor het verkeersplan met de lus Jacqmainlaan-Lakensestraat. [+kaarten]
Beursplein autovrij vanaf zomer 2015
Maandag is het langverwachte circulatieplan voor de Vijfhoek voorgesteld door Brussels schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD), burgemeester Yvan Mayeur (PS), Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en MIVB-topman Brieuc de Meeus. De uitbreiding van de voetgangerszone naar de centrale lanen brengt immers een complete hertekening van de verkeersstromen in het centrum met zich mee.
Een zogenaamde bestemmingslus rond de autovrije zone moet autobestuurders naar de verschillende bestaande en geplande parkeergarages leiden. De lus voert automobilisten in tegenwijzerzin over de Wolvengracht, een stukje Lakensestraat, een stukje Van Arteveldestraat, de Zespenningenstraat, de Bogaardenstraat, de Cellebroersstraat en de Keizerslaan.
Na een eerste test met de Jacqmainlaan en de Lakensestraat (afgesloten voor inkomend verkeer) tijdens Winterpret (vanaf 13 december), is de grootste verandering voor volgende zomer. Dan breidt de autovrije zone effectief uit en treedt de bestemmingslus in werking. Pas na een testfase en een grondige evaluatie zullen de veranderingen definitief worden. Dan volgt de eigenlijke heraanleg van de zone.
Het circulatieplan ziet er zo uit (de bijlagen tonen de gedetailleerde versies van onderstaand plan, maar ook van de autovrije zone, het fietsplan en de openbaar vervoerskaart). Lees verder onder het plan.
Toeristentreintje
Ook MIVB-topman Brieuc de Meeûs was aanwezig bij de voorstelling. Binnen de Vijfhoek worden immers ook de buslijnen helemaal hertekend. Niet minder dan zeven MIVB-lijnen krijgen in augustus volgend jaar een nieuwe eindhalte.
Bus 46 krijgt zijn eindhalte op de Dansaertstraat en krijgt een lus door de Bloemenhofwijk. De lijnen 48 en 95 krijgen hun eindhalte op de Lombardstraat. Lijnen 47 en 88 krijgen hun eindhalte op de Jacqmainlaan en de Maxlaan. De terminus van de lijnen 29, 66 en 71 komt in de Hallenstraat. Bussen 38 en 63 worden beperkt tot het Centraal Station. Daar blijft ook de eindhalte van lijnen 65 en 86. Die laatste zal ook rond de voetgangerszone rijden.
Busbaan Wolvengracht geschrapt
Onder meer over de Wolvengracht en de buurt van het Fontainasplein bestaan nog twijfels over de haalbaarheid van de plannen. Het stadsbestuur wil de busbaan op de Wolvengracht afschaffen, en dat scenario zal ook uitgetest worden. De MIVB en minister Pascal Smet vrezen dat de bus die de bestemmingslus moet bedienen dan gewoon in de file blijft steken. Na een testfase wordt bekeken of de busbaan al dan niet nodig is.
Binnen de uitgebreide voetgangerszone komt een elektrisch treintje voor toeristen en mensen met een beperkte mobiliteit.
Fietsnetwerk
Om de fietsers te bedienen komen er enkele afgescheiden fietspaden binnen de Vijfhoek (zie kaartje hieronder). Het Gewest beloofde eerder ook al afgescheiden fietspaden op de Kleine Ring. In premetrostation Beurs moet een ondergrondse fietsparking komen. Smet, die het luikje fietsnetwerk voorstelde, noemt het plan voor de Vijfhoek "een ongelofelijk positief verhaal". "Dat er echte fietspaden komen tot aan het historische centrum is bovendien historisch."
Schepen Ampe en burgemeester Mayeur benadrukken dat het plan een grote aanpassing zal vergen voor veel inwoners, handelaars en bezoekers van de Vijfhoek. Mayeur riep de Brusselaars op om de verandering een kans te geven. "Het zal hoe dan ook een tweetal jaar duren voor de zaken weer in hun plooi vallen, maar de levenskwaliteit gaat er wel op vooruit."
Het plan van het fietsnetwerk (groen zijn de belangrijke assen met een gescheiden fietspad):
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.