Bezoekerslijsten Brusselse horeca nog niet geraadpleegd door contactonderzoekers

Thijs Roelen
© BRUZZ
14/08/2020

Restaurants zijn verplicht om een lijst bij te houden met namen en contactgegevens van iedereen die er kwam.

De lijsten met bezoekers en hun contactgegevens die de Brusselse horeca al bijna drie weken bijhouden, werden nog niet geraadpleegd door de contactonderzoekers. Volgens de regionale contactonderzoekers komt de juiste informatie nog niet door via het federale IT-platform. De verantwoordelijke voor dat platform zegt dat als er al een IT-probleem is, dat dat regionaal is.

Je naam, contactgegevens en het uur waarop je aanwezig was achterlaten, is tegenwoordig verplicht in horecagelegenheden in heel het land. Twee weken lang moeten horeca-uitbaters de gegevens bewaren, daarna dienen de lijsten vernietigd te worden. Op die manier moet het mogelijk zijn bezoekers van een café of restaurant te verwittigen wanneer zij daar mogelijk in contact kwamen met een covid-19-positief persoon.

Wanneer iedereen zijn echte contactgegevens achterlaat (in Antwerpen wordt de naam Bart De Wever vaak ingevuld op de formulieren) en iedereen eerlijk is over welke gelegenheden hij of zij bezocht heeft, zou dat systeem de contactonderzoekers behoorlijk op weg moeten helpen. Maar volgens Inge Neven, hoofd van de Brusselse gezondheidsinspectie van de GGC, en Marc Vanmuylder van Horeca Brussel werd nog geen enkele keer een beroep gedaan op die bezoekerslijsten.

Federaal IT-platform

Het probleem zit hem volgens Neven in het IT-platform waarin alle informatie over coronapatiënten wordt verwerkt. “De gegevens over horecabezoeken komen daarin nog niet door,” zegt ze. Dat zit volgens Neven zo: de regionale contactonderzoekers krijgen via hun computer van het federale IT-platform de instructies om mensen die positief getest hebben op het nieuwe coronavirus op te bellen. Zij vragen hen onder meer met wie zij in contact waren en in welke horecagelegenheden zij geweest zijn. Die informatie noteren ze in hetzelfde programma, waarna zij vanwege privacyregels zelf niet meer aan die informatie kunnen.

Iedere horecazaak heeft ook een blusdeken in zijn keuken liggen die misschien nooit nodig zal zijn

Marc Vanmuylder, Horeca Brussel

Het systeem geeft vervolgens op basis van die input een nieuwe opdracht aan iemand in het callcenter om bijvoorbeeld de opgegeven sociale contacten te bellen. Volgens Neven geeft het systeem de gegevens over horecabezoek echter nog niet correct door. “Het lijkt misschien eenvoudig, maar dat is het absoluut niet,” zegt ze. “De verwachting is dat een dezer dagen de functie wel in het systeem moet zitten. Voorlopig werd echter de voorkeur gegeven om andere toepassingen van het systeem te optimaliseren, bijvoorbeeld het doorgeven van gegevens van mensen die terugkeren uit reisgebieden die roodgekleurd zijn.”

Karine Moykens is verantwoordelijke van het interfederaal comité testing & tracing. Zij stelt dat de gegevens over horecabezoek wel juist worden verwerkt via het federale IT-platform. "Wanneer meer dan een besmette persoon aangeeft dezelfde horecagelegenheid te hebben bezocht, moet er een melding uitgaan richting de gezondheidsinspecteurs. Zij kunnen dan een brononderzoek doen en de lijsten opvragen. Als er een IT-probleem is, dan zit dat op het niveau van de regionale contactcentra. Elk gewest heeft zijn eigen IT-systeem dat aan moet sluiten op het federale."

Mosselrestaurant Chez Léon in de Beenhouwersstraat

| Naast mondmaskers, zijn ook bezoekerslijsten aan de orde van de dag in horecazaken tijdens de coronacrisis.

Overigens wil dat niet zeggen dat er niet handmatig door gezondheidsinspecteurs (dat zijn niet dezelfde mensen als zij die in het callcenter zitten) gezocht wordt naar clusters op het niveau van horecabezoek of evenementen. Zo wijst Neven op een bruiloft en een familiefeest die opvielen als mogelijke besmettingshaard en waar wel degelijk de lijst met aanwezige personen werd opgevraagd en gebruikt. "Het IT-probleem moet ook niet worden overschat," voegt Moykens toe. "De meeste grote besmettingshaarden worden manueel getracet. Of de IT al dan niet gelinkt is of werkt, is dan bijzaak."

Preventie

Maar feit blijft dat de bezoekerslijsten van doorsnee caféavonden die worden bijgehouden, in Brussel nog niet geraadpleegd werden. En dat is volgens Neven niet omdat er nog geen besmettingen in de horeca hebben plaatsgevonden. Inmiddels zijn de eerste lijsten alweer in de prullenbak beland, aangezien het systeem al 2,5 weken in werking is en de lijsten maar twee weken bewaard mogen worden. Wringt het niet bij de horeca dat ze extra werk verrichten voor de overheid, die daar vervolgens niets mee doet? “Wij begrijpen de maatregel wel,” zegt Vanmuylder van Horeca Brussel. “Het is een preventiemaatregel. Natuurlijk hadden we liever gehad dat dat virus er niet zou zijn en dat we dit niet hoefden te doen, maar het is nu eenmaal zo. Als we dit moeten doen om open te blijven, dan is het maar zo.”

Vanmuylder vergelijkt het met andere preventiemaatregelen: “Iedere horecazaak heeft ook een blusdeken in zijn keuken liggen die misschien nooit nodig zal zijn. Maar het moment waarop er brand uitbreekt, zijn ze blij dat die deken er is.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , Resto & Bar , coronavirus , corona , coronacrisis , bezoekerslijsten horeca , Brusselse horeca , Inge Neven , contact tracing , contact tracing coronavirus

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni