'Biestebroek is vrachthaven, geen jachthaven'

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
20/10/2010
De plannen om een jachthaven met 4.500 luxewoningen te bouwen aan de Biestebroekkaai, stoot op verzet bij de Haven. “We willen daar havenactiviteiten behouden,” klinkt het geprikkeld op het kabinet van Brigitte Grouwels, minister van de Haven (CD&V).

D e plannen van vastgoedontwikkelaar MikMax waren op de Brusselse vastgoedbeurs Realty in mei van dit jaar bij de opmerkelijkste. Les Rives aan de Biestebroekkaai in Kuregem moet een marina worden met luxewoningen in een spectaculaire architectuur. Het kanaal zou zijarmen krijgen, vanwaar jachten, aangemeerd langs de appartementen, toegang zouden krijgen tot de Brusselse waterwegen. Een mooi filmpje, met beelden getekend door architect Philippe De Bloos, moet het hele project kracht bijzetten.

Intussen zijn architect en projectontwikkelaar begonnen aan 'de toer van Brussel', in de hoop het Brussels Gewest en de gemeente Anderlecht te kunnen overtuigen van al het moois. Bij de Anderlechtse burgemeester Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) valt het project alvast in de smaak.

Minder enthousiast zijn ze bij de Haven. Het bedrijf ziet de beschikbare ruimte voor industriële activiteiten aan de oevers van het kanaal stelselmatig afkalven. Om de Haven levensvatbaar te houden zijn échte havenactiviteiten nodig, ook in het zuiden van Brussel. Zo onderzoekt de Haven of er in de buurt van de Biestebroekkaai een containerterminal kan komen.

De plannen van MikMax en De Bloos staan daar haaks op. Het woonproject met jachthaven aan de Biestebroekkaai zou op een plek komen waar zich nu een olieopslag bevindt. "Die kan daar niet zomaar weg," reageert men op het kabinet van minister Grouwels. "Van hieruit wordt de stad bevoorraad."

De projectontwikkelaar zou even¬tueel de grond aan de oevers kunnen kopen, maar de Haven is niet van plan om te verkopen. In het Havenplan dat Grouwels onlangs aan de pers voorstelde, krijgt de marina weliswaar een plaats, maar de site is er gekrompen tot een vijfde van de oppervlakte en schuift op naar het zuiden. De plek waar de projectontwikkelaar de jachthaven en woningen wil, is door de Haven dan weer volledig ingekleurd als industriële havenzone.

Bij MikMax geven ze toe dat er nog gepraat moet worden, onder andere met de Haven. Meer wil de projectontwikkelaar niet kwijt. "We onderhandelen nog met investeerders," zegt Edith Lieckens. "Zolang dat niet rond is, reageren we liever niet."

Kanaal in beweging

Het is niet toevallig dat evenementen zoals Festival Kanal en deze zomer PleinOPENair de blik op het kanaal richten. De enige nog zichtbare waterweg van Brussel ondergaat langzaam maar zeker een metamorfose. Met nieuwe bruggen en parken, een winkelcentrum, een grote woontoren en mogelijk zelfs een nieuwe jachthaven moet de oude industriezone langs het kanaal een aantrekkelijke ontmoetingsplaats worden. Maar zo'n vaart loopt het nog niet, althans niet overal. Het kanaal is op de meeste plaatsen nog altijd een breuklijn waar de groeiende sociale kloof in deze stad aan de oppervlakte komt. De uitdagingen zijn groot en de uitkomst van heel wat projecten is vooralsnog onzeker. Dat mag blijken uit onderstaande selectie van bijdragen over evenementen en projecten in de kanaalzone.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht , Samenleving , Economie , Kanaal in beweging

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni