Nog veel onbenut potentieel in kanaalzone
De ontwikkeling van Thurn en Taxis die langzaam van de grond komt, de heraanleg van de kaaien en de Ninoofsepoort, UP-site... Er lopen heel wat projecten die de kanaalzone nieuw leven moeten inblazen. Maar die individuele aanpak is misschien niet de meest efficiënte. Dat vindt toch architect Joachim Declerck, die heel wat buitenlandse steden met een kanaalzone onder de loep nam.
"Brussel is altijd een beetje een laboratorium geweest van de stedenbouw en soms is dat heel negatief geweest," zegt Declerck. "De kanaalzone biedt nu een grote uitdaging. Laat ons dat als aanleiding nemen om een goed gefundeerde reflectie op te zetten. Zo kunnen we een totaalvisie ontwikkelen waarin we bij voorbeeld vastleggen waar torens kunnen en waar niet."
Zo'n totaalvisie, dat is ook de ambitie van het Brussels Gewest hoorden we tijdens het debat. Maar er is nog veel werk aan de winkel. "Iedereen heeft een beetje koudwatervrees waardoor er nog geen greep is op het gebied. Die vrees moet nu overwonnen worden om te starten met die richtinggevende studie."
Volgens Declerck zijn steden als Nantes en Zürich vergelijkbaar met Brussel, al kan je niet zomaar kopiëren. "Het is quasi onmogelijk om een model te vinden voor eens stad van extremen zoals Brussel, waar je een enorme sociaal-economische tweedeling hebt. We kunnen wel kijken naar de methodieken die andere steden hebben toegepast."
Kanaal in beweging
Lees meer over: Samenleving , Kanaal in beweging
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.