BIVV kraakt oversteekstudie van Touring

© brusselnieuws.be
01/12/2010
Volgens een onderzoek van Touring heeft Brussel de veiligste oversteekplaatsen van Europa. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) noemt de studie echter niet representatief. "Er werden slechts vijftien oversteekplaatsen bekeken terwijl er 10 à 15.000 zijn in Brussel," zegt de woordvoerder aan brusselnieuws.be.

Voor het derde jaar op rij onderzocht Touring de veiligheid van de oversteekplaatsen in Brussel. Tegelijk deden zusterorganisaties dezelfde oefening in zeventien andere Europese steden. Brussel komt als eerste van de klas uit de vergelijkende studie. Opvallend want twee jaar geleden bengelde onze hoofdstad nog onderin de lijst. Vorig jaar was Brussel al opgeklommen naar de negende stek.

"Het resultaat hangt heel sterk af van welke oversteekplaatsen je onderzoekt," zegt BIVV-woordvoerder Werner De Dobbeleer aan brusselnieuws.be. "Touring heeft slechts vijftien oversteekplaatsen bekeken terwijl er 10.000 à 15.000 zijn in het Brussels gewest. De steekproef is dus helemaal niet representatief. Bovendien zijn de onderzochte voorbeelden niet toevallig gekozen. Dit is een heel subjectief onderzoek."

De vijftien onderzochte oversteekplaatsen situeren zich vooral in de buurt van de Louizalaan en in Lakense wijk Heizel. "Net als onze Europese partners bestuderen we zowel een centrale als een perifere wijk van de stad. Zo kunnen we de resultaten van de steden beter vergelijken," zegt Danny Smagghe van Touring.

De automobielfederatie onderzocht de oversteekplaatsen op inrichting, zichtbaarheid 's nachts en overdag en toegankelijkheid voor mindervaliden. Vooral in die laatste twee categorieën scoorde Brussel heel wat punten.

Volgens Touring hebben de lokale overheden begrepen dat ook de inrichting van de openbare weg de verkeersveiligheid kan verbeteren. "Speciale verlichting of een andere ondergrond maken oversteekplaatsen veel zichtbaarder voor autobestuurders," aldus nog Danny Smagghe.

Bij het BIVV zien ze echter geen redenen tot optimisme. "Op basis van deze studie kunnen geen conclusies worden getrokken voor het hele Brussels gewest. Behalve het gewest zijn immers negentien gemeenten verantwoordelijk, elk met hun eigen beleid. Er zijn misschien lokaal verbeteringen gebeurd maar niet in die mate dat Brussel op twee jaar tijd van de laatste naar de eerste plaats kan springen."

In Europa worden jaarlijks meer dan 8.000 voetgangers gedood op de wegen. Bij een op de vier is dat aan een oversteekplaats.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni