Bral over nieuwe Wetstraat: 'Blijven op onze honger zitten'
Op basis van de resultaten van een impactstudie heeft het Gewest een nieuwe versie van de voorschriften voor de Wetstraat uitgewerkt. "Op verschillende punten is het nieuwe reglement beter dan het vorige", klinkt het bij Bral. "Er is meer respect voor het natuurlijk reliëf, aandacht voor licht en zon in de publieke ruimtes, het behoud van de bouwblokken in de zijstraten en meer openheid voor de Wetstraat."
Maar op andere vlakken blijft de stadsvereniging op haar honger zitten. Bral vreest onder meer dat de straat een auto- en kantooras zal blijven. "De nieuwe Wetstraat zal bijna dubbel zoveel vierkante meter kunnen tellen als vandaag. Toch zit er bij de nieuwe plannen nog steeds geen mobiliteitshoofdstuk en ontbreken ook maatregelen die een vermenging van functies garanderen."
Hoewel het aantal torens is beperkt, blijft de bouw van een toren tot 165 meter mogelijk op een terrein van de Europese Commissie aan Maalbeek. Nochtans had de impactstudie daar bedenkingen bij. Voor Bral moeten de resultaten van de studie helemaal gevolgd worden.
"Verschillende aanbevelingen uit de impactstudie zijn afgezwakt", klinkt het. "Die waren nochtans geformuleerd vanuit het standpunt van het algemeen belang. De concessies in functie van private ontwikkelingsprojecten zijn voor ons niet aanvaardbaar."
De impactstudie en herziening van het stedenbouwkundig reglement (officieel de Gewestelijke Gezoneerde Stedenbouwkundige Verordening genoemd) kwam er net na protest tegen die hoge torens. Onder een overzicht van de toegelaten bouwhoogte per blok in de tweede versie van de GGSV.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.