Bral: 'Rijverbod voor dieselwagens bij smog'
Voor Bral (Brusselse Raad voor het Leefmilieu) komen de maatregelen bij smogalarm te laat en gaan ze niet ver genoeg. "De concentraties fijn stof en stikstofdioxiden kosten elke Belg gemiddeld meer dan een jaar levensverwachting. Bovendien hangen ons hoge boetes boven het hoofd omdat we de Europese normen overschrijden. Het gewestelijke 'Pollutiepiekplan' laat niet toe om die normen te halen," zegt Piet Van Meerbeek van Bral.
Het Brussels Gewest voert snelheidsbeperkingen in als er meer dan 70 microgram fijn stof in de lucht zit. Bij meer dan 100 microgram krijgt de helft van het wagenpark een rijverbod. Afwisselend mogen dan enkel de even of oneven nummerplaten rijden. "Het kan toch niet dat Europa 50 microgram als mikpunt oplegt maar dat wij vanaf 70 microgram nog maar beginnen met vertraagd verkeer? En dat er pas vanaf het dubbele van de Europese drempel een interventie komt in de hoevéélheid verkeer? Het is duidelijk dat die ingreep veel te laat komt. Zowel om de volksgezondheid te beschermen als om de boetes te vermijden."
Bral pleit voor een snelheidsbeperking vanaf 40 microgram en een verbod op dieselwagens vanaf 50. "Dat zou een bijzonder grote impact hebben op de volksgezondheid," aldus Van Meerbeek. "Zo kunnen we ons bovendien behoeden voor overtreding van de Europese norm voor fijn stof en dus voor hoge boetes. Het is waarschijnlijk de enige maatregel die dat op korte termijn kan verwezenlijken. De ingrepen die voorzien zijn in het gewestelijk mobiliteitsplan Iris 2 zullen nog jaren op zich doen wachten en zullen zelfs onvoldoende zijn."
'Verkeer is niet de grote vervuiler'
Ook Touring schiet op de smogmaatregelen, zij het dat de automobilistenvereniging de drempelwaarde wil verhogen naar 200 microgram. "Enkel het verkeer wordt geviseerd maar 80 procent van het fijn stof komt niet van het verkeer," zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Wel van de industrie en huisverwarming. Maar nooit wordt er gevraagd of verplicht aan de industrie om haar energieverbruik en activiteiten aan te passen. Nooit wordt er verplicht aan de gezinnen om de thermostaat een graadje lager te zetten of om het gebruik van de open haard een paar dagen te beperken."
Volgens Touring zijn de maatregelen ook niet effectief en zou de overheid eerder moeten investeren om het autoverkeer weer vlotter te krijgen. "Waar blijven de groene golven? Waar blijven elementaire vormen van verkeersmanagement waardoor het verkeer vlotter en dus milieuvriendelijker verloopt? Waar blijven de investeringen voor infrastructurele aanpassingen die ervoor zorgen dat er zich geen onnodige files vormen? Waar blijven voorstellen voor meer carpooling, tele- of thuiswerk? Waar blijven de parkeerplaatsen in de buurt van trein- en metrostations?"
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.